Lista zadań Strona 302

Strona 302
4 Przygotujcie krótkie scenki sytuacyjne na podstawie podanych opisów. Następnie przeanalizujcie wypowiedzi koleżanek i kolegów odgrywających role - oceńcie ich umiejętności perswazyjne. W tym celu: a) Ustalcie, jakie cele przyświecały ich wypowiedziom b) Jakich argumentów użyli (do czego odwoływały się ich argumenty) c) Jakie środki perswazji zastosowali  Scenka 1: rozmowa córki z mamą, chce po koncercie nocować u koleżanki, mama uzasadnia konieczność powrotu do domu.  Scenka 2:  rozmowa pasażerów samochodu na temat zapinania pasów; jedna z osób nie ma zwyczaju zapinać pasów, gdy siedzi na tylnym siedzeniu, druga uważa, że jest to konieczne.      5 Przypomnij sobie, jaka reklama wywarła na Tobie duże wrażenie i skłania Cię do podjęcia konkretnych działań bądź decyzji zakupowych. Przeanalizuj zastosowane w niej środki perswazji i sporządź w zeszycie notatkę na temat według przedstawionego schematu. Czego dotyczyła reklama? Co było jej celem? (krótki opis): Zastosowane środki językowe i pozajęzykowe:   6 Przeanalizuj apel o adopcję wystosowany przez Stowarzyszenie Obrona Zwierząt. Określ, jakich środków językowych użyli autorzy, aby osiągnąć cel.    7 Odszukaj w internecie nagranie przemówienia Dona Tapscotta Cztery zasady dla otwartego świata, które wygłosił podczas konferencji TED. Przeanalizuj fragment lub całe wystąpienie - wymień zastosowane przez mówce środki perswazji i określ ich funkcję.    8 Przeczytaj fragment Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, zawierający mowę Sędziego. Następnie określ, jaki cel przyświecał bohaterowi, za pomocą jakich argumentów i środków próbował go osiągnąć. Czy – Twoim zdaniem – tego rodzaju wypowiedź w odniesieniu do współczesnej młodzieży byłaby skuteczna? Uzasadnij swoje zdanie.