II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 314
Strona 314
- Strona 0
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 20
- Strona 31
- Strona 35
- Strona 44
- Strona 47
- Strona 50
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 63
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 75
- Strona 79
- Strona 86
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 126
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 146
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 154
- Strona 158
- Strona 160
- Strona 165
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 177
- Strona 178
- Strona 186
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 194
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 203
- Strona 205
- Strona 209
- Strona 210
- Strona 213
- Strona 216
- Strona 222
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 236
- Strona 237
- Strona 242
- Strona 247
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 256
- Strona 260
- Strona 261
- Strona 264
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 269
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 278
- Strona 279
- Strona 284
- Strona 285
- Strona 288
- Strona 289
- Strona 292
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 300
- Strona 301
- Strona 302
- Strona 306
- Strona 307
- Strona 308
- Strona 316
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 320
- Strona 321
- Strona 322
- Strona 323
- Strona 324
- Strona 325
- Strona 326
- Strona 327
- Strona 328
- Strona 329
- Strona 330
- Strona 331
- Strona 332
- Strona 335
- Strona 337
- Strona 338
- Strona 340
- Strona 341
- Strona 342
- Strona 343
- Strona 344
- Strona 345
- Strona 346
- Strona 348
- Strona 349
- Strona 350
- Strona 351
- Strona 353
- Strona 354
- Strona 355
- Strona 356
- Strona 357
- Strona 358
- Strona 359
- Strona 360
- Strona 361
- Strona 364
- Strona 365
- Strona 366
- Strona 367
- Strona 368
- Strona 370
- Strona 371
- Strona 373
- Strona 374
- Strona 375
1
Sporządź szczegółowy plan odtwórczy (dekompozycyjny) wzorcowego szkicu interpretacyjnego. Przedstaw w punktach najważniejsze treści zawarte w tekście. Użyj zdań lub równoważników zdań.
2
Wypisz z załączonego szkicu interpretacyjnego środki językowe, które: Służą budowaniu spójności między zdaniami w akapitach i pomiędzy kolejnymi akapitami w całej wypowiedzi Pozwalają na zachowanie jedności tematycznej tekstu (słownictwo związane z tematem, synonimy, powtórzenia) Ujawniają subiektywny stosunek piszącego do rozważanego zagadnienia, służą ocenom i wartościowaniu
3
W podanym fragmencie naruszono zasadę spójności wewnętrznej. Przeredaguj tekst w taki sposób, aby stał się spójny i logiczny – zastosuj odpowiednie zabiegi językowe, które powiążą poszczególne zdania w akapicie.
4
Przeczytaj temat szkicu interpretacyjnego oraz załączony do niego wiersz Juliusza Słowackiego. a) Wskaż w temacie pracy problem do rozważenia. Zwróć uwagę na słowa wyobraźnia i pamięć. Wyjaśnij ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników. b) Wykorzystaj swoją wiedzę o epoce i przypomnij, czym dla romantyka była wyobraźnia, a czym - pamięć. c) Zanotuj podstawowe informacje o Juliuszu Słowackim - autorze podanego utworu. Zwróć uwagę na najważniejsze fakty z jego życia. d) Przeanalizuj uważnie wiersz (Jeżeli kiedy – w tej mojej krainie). Wyjaśnij, w jaki sposób wykreowano w utworze przestrzeń. Czy jest to świat wyobrażony, czy zapamiętany? Jaka refleksja towarzyszy tej kreacji? Jaki stosunek do ukazanego świata przedstawia osoba mówiąca? e) Wymień inne utwory romantyczne, które podejmują ten sam problem i są zgodne z wymową wiersza Słowackiego. Wybierz jeden utwór, który posłuży Ci w szkicu jako drugi (wymagany) tekst do analizy i interpretacji. Pozostałe teksty wykorzystaj jako kontekst literacki poszerzający uzasadnienie. f) Wybierz i omów inne przydatne konteksty interpretacyjne (np. Biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, filozoficzny, kulturowy). Poszukaj opinii badaczy epoki, które posłużą do objaśnienia i oceny rozważanego problemu. Zanotuj odpowiednie cytaty, sentencje, aforyzmy. g) Na podstawie zgromadzonego materiału sporządź szczegółowy plan twórczy (kompozycyjny) szkicu. Pamiętaj, aby zawierał najważniejsze elementy (wprowadzenie do tematu, sformułowanie stanowiska, argumenty, przykłady, konteksty, wnioski końcowe) i pokazywał przyjęty schemat kompozycyjny (wstęp, rozwinięcie, zakończenie). h) Przygotuj wstęp szkicu. Zredaguj jeden akapit wprowadzający, w którym rozważysz, czym jest przestrzeń wyobrażona, a czym - przestrzeń zapamiętana. Wykorzystaj zapisy zawarte w planie twórczym. i) Zredaguj na podstawie planu pierwszy akapit rozwinięcia, w którym uzasadnisz wstępne rozważania. Przedstaw w akapicie argumentację z elementami interpretacji Słowackiego. Uwzględnij odpowiednie konteksty, które pogłębią odczytanie utworu.