Lista zadań Strona 318

Strona 318
1 Opisz sytuację liryczną w wierszu. Kim jest osoba mówiąca w utworze? Do kogo kieruje swoją wypowiedź? W jakich okolicznościach się wypowiada?    2 Określ czas rozmowy. Jakie ma on znaczenie dla sposobu wypowiadania się podmiotu mówiącego? Jaki charakter nadaje wypowiedzi lirycznej?    3 Uzupełnij w zeszycie podaną tabele. Wypisz z tekstu sformułowanie, które określają Boga jako pana i jako sługę.  Obraz Boga opiera się w utworze na paradoksach. Wyjaśnij, na czym one polegają. Czemu służy ten zabieg? Jakie ma znaczenie dla odczytania sensu utworu?   4 Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment III części Dziadów.  a) Porównaj relację Bóg – człowiek w Rozmowie wieczornej oraz we fragmencie Wielkiej Improwizacji. Określ podobieństwa i różnice.  b) Jakie znaczenie w obu utworach ma dla człowieka rozmowa z Bogiem? W odpowiedzi odwołaj się do Rozmowy wieczornej, podanego fragmentu Wielkiej Improwizacji oraz części III Dziadów.  Zwróć uwagę na występujące w Rozmowie wieczornej i Wielkiej Improwizacji formy zwrotu do adresata. Zastanów się, jaką funkcję pełnią one w obu tekstach. Wyszukaj obecne w utworach wyrazy i sformułowania o charakterze wartościującym. Ustal, jakie znaczenia wnoszą do tekstów określenia o zabarwieniu pozytywnym, a jakie - o zabarwieniu negatywnym. O czym świadczy zastosowanie słownictwa wartościującego? Jaki stosunek do Boga wyraża w ten sposób osoba mówiąca?Przypomnij sobie, z jakimi zabiegami służącymi budowaniu relacji Bóg - człowiek mamy do czynienia w Widzeniu Ewy i Widzeniu Księdza Piotra w części III Dziadów.