Lista zadań Strona 329

Strona 329
1 Kim jest osoba mówiąca w utworze? Do kogo się zwraca? Dlaczego kreacja adresata wypowiedzi lirycznej ma charakter symboliczny?  Ustal, jakie przenośne znaczenie przypisano w wierszu Norwida pióru.    2 Jaką funkcję pełni w wierszu Cypriana Norwida motto zaczerpnięte z utworu George’a Gordona Byrona i wyrażona w nim dezaprobata dla krytyków?  Pamiętaj, że motto pomaga w zrozumieniu treści utworu i jego problematyki, podkreśla główną myśl tekstu, sygnalizuje jego przesłanie.  Przeczytaj uważnie motto do wiersza Pióro. Czego dotyczy wyrażona w nim dezaprobata wobec krytyków? Co się z nią wiąże?  Wyjaśnij w kontekście całego wiersza, co oznacza określenie gorsze kalambury. W jaki sposób treść motta oddaje sens utworu Cypriana Norwida?   3 Wypisz z pierwszej części wiersza antytezy i porównania. Wyjaśnij ich znaczenie. Zadanie wykonaj w zeszycie.  Uzasadnij, że motto oraz obecne w pierwszej części utworu antytezy i porównania nadają tekstowi Norwida ironiczną wymowę.  Przypomnij sobie definicję ironii. Zwróć uwagę na jej cechy i funkcje. Pamiętaj, że odwraca ona sens wypowiedzi.  Zastanów się, na czym polega ironiczny charakter motta. Zauważ, że antytezy i porównania wzmacniają zastosowaną w tekście ironię.    4 Jaką funkcję pełni w drugiej części wiersza apostrofa O, pióro! Tyś mi żaglem anielskiego skrzydła?    5 Wyjaśnij symboliczne znaczenie Mojżeszowej laski w utworze Cypriana Norwida. Dlaczego poeta używa tego biblijnego symbolu w odniesieniu do pióra?  Skorzystaj z dostępnego słownika symboli i sprawdź symbolikę laski, kija pasterskiego. Przypomnij, kim był biblijny Mojżesz. Jaką rolę odegrała Mojżeszowa laska w drodze do Ziemi Obiecanej? Powiąż tę wiedzę z treścią wiersza.    6 Jakie przesłanie niesie ostatnia część wiersza? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do całego tekstu.