Lista zadań Strona 332

Strona 332
3 Sformułuj główną myśl utworu w taki sposób, aby stanowiła hipotezę interpretacyjną.    4 Wyjaśnij, co oznaczają wyrazy przeszyty i przyszyty. Uzasadnij, że gra słów wynikająca z zestawienia tych imiesłowów ma istotne znaczenie dla wyrażonej w tekście refleksji o kondycji człowieka i jego losie.  Wytłumacz dosłowne i przenośne znaczenie imiesłowów przeszyty i przyszyty w kontekście całego wiersza.   5 Obejrzyj zamieszczony poniżej obraz Johna Melhuisha Strudwicka Złota nić.  Do jakiego motywu obecnego w mitologii odwołują się obraz Johna Melhuisha Strudwicka i wiersz Józefa Barana? Jaki symboliczny sens nadaje to odwołanie obu dziełom?  Przypomnij, kim w mitologii greckiej były Mojry. Jaką rolę wyznaczyli im bogowie?  Jakie kolory wykorzystano w obu dziełach? Zastanów się, jak to wpływa na wymowę tekstów.    6 Zinterpretuj symboliczne znaczenie Szarej ballady Józefa Barana. Odwołaj się do użytej w tekście kolorystyki oraz innych, obecnych w utworze symboli.    7 Sformułuj dwa argumenty, którymi potwierdzisz, że wiersz Józefa Barana jest aluzją literacką do utworu Cypriana Norwida Moja piosnka (I).  Zastanów się, w jaki sposób Józef Baran nawiązuje w swoim wierszu do utworu Norwida. Zwróć uwagę na elementy świata przedstawionego w obu tekstach – porównaj obecne w nich motywy, podejmowaną problematykę. Przeanalizuj styl i język wypowiedzi (związki frazeologiczne, rytm wiersza).    8 Uzasadnij w kilkuzdaniowej wypowiedzi, że utwór Józefa Barana można uznać za reinterpretację Mojej piosnki (I) Cypriana Norwida.  W uzasadnieniu wykorzystaj ustalenia wynikające z realizacji poprzedniego ćwiczenia.    9 Napisz w zeszycie wypracowanie na podany temat.