Lista zadań Strona 335

Strona 335
1 Na podstawie tekstu sformułuj dwa argumenty, którymi potwierdzisz sąd autora, że stosunek do tradycji sentymentalnej ma u Mickiewicza charakter ambiwalentny.    2 Przeczytaj fragment ballady To lubię Adama Mickiewicza.  Kazimierz Cysewski uważa, że Adam Mickiewicz posługuje się w swoich utworach konwencją sentymentalną i jednocześnie ją przekształca. Uzasadnij, że podany fragment ballady stanowi przykład potwierdzający tę opinię.  Przypomnij sobie najważniejsze cechy sentymentalizmu. Zwróć uwagę, w jaki sposób Franciszek Karpiński – czołowy przedstawiciel nurtu sentymentalnego w poezji oświecenia – ukazywał w swoich sielankach pejzaż.  Określ, jakie elementy budują krajobraz w pierwszej strofie ballady Mickiewicza, a jakie – w drugiej. Wyszukaj w utworze słownictwo wartościujące i nacechowane emocjonalnie (zdrobnienia, określenia o zabarwieniu pozytywnym i negatywnym). Czym się ono różni w obu strofach? W jaki sposób prezentowane jest dzięki niemu otoczenie?  Wyjaśnij, o czym świadczą różnice w ukazywaniu pejzażu w balladzie To lubię.   3 Wyjaśnij, dlaczego sentymentalne obrazki dzieci i Zosi w II części Dziadów ujawniają krytyczny stosunek Mickiewicza do sentymentalizmu. W odpowiedzi wykorzystaj informacje zawarte w tekście oraz znajomość dramatu.  Przeanalizuj informacje na temat bohaterów II części Dziadów zawarte w tekście Kazimierza Cysewskiego.  Przypomnij sobie treść dramatu Mickiewicza u odpowiedz na pytania: Kim były za życia dzieci i Zosia? Jak wyglądały po śmierci jako duchy? Jakie były ich przewinienia?  Zastanów się, dlaczego zgromadzeni w kaplicy wieśniacy nie mogli pomóc bohaterom. W jaki sposób świadczy to o krytycznym stosunku Mickiewicza do tradycji sentymentalnej?   4 Określ, jakie znaczenie w konstrukcji artykułu mają podane sformułowania.  Odszukaj miejsca w tekście, w których występują wskazane sformułowania. Zwróć uwagę, jakie treści je poprzedzają.  Ustal, jakie informacje wprowadzają lub zapowiadają te sformułowania. Jaką funkcję pełni każde z nich w budowaniu logicznego i uporządkowanego wywodu?    5 Napisz plan odtwórczy tekstu Kazimierza Cysewskiego.  Przeanalizuj uważnie tekst. Wskaż najważniejsze elementy: temat, tezę, argumenty, przykłady, wnioski. Wykorzystaj ustalenia wynikające z realizacji poprzednich ćwiczeń.  Przedstaw w punktach w zwięzły sposób najistotniejsze zagadnienia zawarte w tekście – zrób to tak, aby oddać sens tekstu i zachować jego logiczną strukturę (pokazać tok rozumowania autora).  Pamiętaj, że plan tekstu możesz zapisać za pomocą zdań lub równoważników zdań. Wybierz jedną z tych form zapisu i stosuj ją konsekwentnie w kolejnych punktach planu.