II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
Lista zadań Strona 335
Strona 335
- Strona 0
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 20
- Strona 31
- Strona 35
- Strona 44
- Strona 47
- Strona 50
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 63
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 75
- Strona 79
- Strona 86
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 126
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 146
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 154
- Strona 158
- Strona 160
- Strona 165
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 177
- Strona 178
- Strona 186
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 194
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 203
- Strona 205
- Strona 209
- Strona 210
- Strona 213
- Strona 216
- Strona 222
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 236
- Strona 237
- Strona 242
- Strona 247
- Strona 249
- Strona 252
- Strona 256
- Strona 260
- Strona 261
- Strona 264
- Strona 265
- Strona 267
- Strona 269
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 278
- Strona 279
- Strona 284
- Strona 285
- Strona 288
- Strona 289
- Strona 292
- Strona 293
- Strona 294
- Strona 300
- Strona 301
- Strona 302
- Strona 306
- Strona 307
- Strona 308
- Strona 314
- Strona 316
- Strona 318
- Strona 319
- Strona 320
- Strona 321
- Strona 322
- Strona 323
- Strona 324
- Strona 325
- Strona 326
- Strona 327
- Strona 328
- Strona 329
- Strona 330
- Strona 331
- Strona 332
- Strona 337
- Strona 338
- Strona 340
- Strona 341
- Strona 342
- Strona 343
- Strona 344
- Strona 345
- Strona 346
- Strona 348
- Strona 349
- Strona 350
- Strona 351
- Strona 353
- Strona 354
- Strona 355
- Strona 356
- Strona 357
- Strona 358
- Strona 359
- Strona 360
- Strona 361
- Strona 364
- Strona 365
- Strona 366
- Strona 367
- Strona 368
- Strona 370
- Strona 371
- Strona 373
- Strona 374
- Strona 375
1
Na podstawie tekstu sformułuj dwa argumenty, którymi potwierdzisz sąd autora, że stosunek do tradycji sentymentalnej ma u Mickiewicza charakter ambiwalentny.
2
Przeczytaj fragment ballady To lubię Adama Mickiewicza. Kazimierz Cysewski uważa, że Adam Mickiewicz posługuje się w swoich utworach konwencją sentymentalną i jednocześnie ją przekształca. Uzasadnij, że podany fragment ballady stanowi przykład potwierdzający tę opinię. Przypomnij sobie najważniejsze cechy sentymentalizmu. Zwróć uwagę, w jaki sposób Franciszek Karpiński – czołowy przedstawiciel nurtu sentymentalnego w poezji oświecenia – ukazywał w swoich sielankach pejzaż. Określ, jakie elementy budują krajobraz w pierwszej strofie ballady Mickiewicza, a jakie – w drugiej. Wyszukaj w utworze słownictwo wartościujące i nacechowane emocjonalnie (zdrobnienia, określenia o zabarwieniu pozytywnym i negatywnym). Czym się ono różni w obu strofach? W jaki sposób prezentowane jest dzięki niemu otoczenie? Wyjaśnij, o czym świadczą różnice w ukazywaniu pejzażu w balladzie To lubię.
3
Wyjaśnij, dlaczego sentymentalne obrazki dzieci i Zosi w II części Dziadów ujawniają krytyczny stosunek Mickiewicza do sentymentalizmu. W odpowiedzi wykorzystaj informacje zawarte w tekście oraz znajomość dramatu. Przeanalizuj informacje na temat bohaterów II części Dziadów zawarte w tekście Kazimierza Cysewskiego. Przypomnij sobie treść dramatu Mickiewicza u odpowiedz na pytania: Kim były za życia dzieci i Zosia? Jak wyglądały po śmierci jako duchy? Jakie były ich przewinienia? Zastanów się, dlaczego zgromadzeni w kaplicy wieśniacy nie mogli pomóc bohaterom. W jaki sposób świadczy to o krytycznym stosunku Mickiewicza do tradycji sentymentalnej?
4
Określ, jakie znaczenie w konstrukcji artykułu mają podane sformułowania. Odszukaj miejsca w tekście, w których występują wskazane sformułowania. Zwróć uwagę, jakie treści je poprzedzają. Ustal, jakie informacje wprowadzają lub zapowiadają te sformułowania. Jaką funkcję pełni każde z nich w budowaniu logicznego i uporządkowanego wywodu?
5
Napisz plan odtwórczy tekstu Kazimierza Cysewskiego. Przeanalizuj uważnie tekst. Wskaż najważniejsze elementy: temat, tezę, argumenty, przykłady, wnioski. Wykorzystaj ustalenia wynikające z realizacji poprzednich ćwiczeń. Przedstaw w punktach w zwięzły sposób najistotniejsze zagadnienia zawarte w tekście – zrób to tak, aby oddać sens tekstu i zachować jego logiczną strukturę (pokazać tok rozumowania autora). Pamiętaj, że plan tekstu możesz zapisać za pomocą zdań lub równoważników zdań. Wybierz jedną z tych form zapisu i stosuj ją konsekwentnie w kolejnych punktach planu.