Lista zadań Strona 345

Strona 345
1 Wyjaśnij, jak Arystoteles rozumiał pojęcie logos. Jakie ma ono znaczenie w Starym i Nowym Testamencie? W odpowiedzi odwołaj się do tekstu Henryka Siewierskiego, podanej definicji słownikowej i własnej wiedzy.  Przypomnij, jaką rolę Arystoteles przypisywał retoryce - działalności intelektualnej opartej na rzeczowej i logicznej argumentacji.  Odszukaj w Księdze Rodzaju (Stary Testament) fragment, w którym jest mowa o stworzeniu świata.  Następnie prześledź zacytowany w tekście Henryka Siewierskiego fragment Ewangelii wg św. Jana (Nowy Testament).  Ustal, jakie znaczenia przypisuje się słowu w obu fragmentach Pisma Świętego. Następnie porównaj rolę słowa u Arystotelesa z rolą słowa w Biblii. Wykorzystaj informacje zawarte w załączonej definicji słownikowej.    2 Na podstawie tekstu Henryka Siewierskiego zredaguj Norwidowską definicję symboli. Zapisz ją w zeszycie.    3 Wyjaśnij, jakie znaczenie dla symbolicznego pojmowania sztuki przez Norwida ma przywołana w tekście Henryka Siewierskiego koncepcja 5 odpowiadających sobie pierwowzorów.  Ustal, jakie znaczenie cząstka pierwo – nadaje rzeczownikom pierwokształty, pierwogłosy, pierwoliczby i pierwobarwy.  Pamiętaj, że o wielkości sztuki decydują takie jej cechy, jak uniwersalizm i ponadczasowość. Jak myślisz, jaki związek z tymi cechami mają Norwidowskie pierwowzory? Jaką rolę w tworzeniu sztuki uniwersalnej odgrywają symbole?   4 Przeczytaj fragment wiersza Cypriana Norwida Fortepian Szopena.  Czemu służy w Fortepianie Szopena nagromadzenie symboli? Jakie znaczenie ma ich użycie dla wyrażonej w wierszu refleksji o sztuce? W odpowiedzi wykorzystaj Norwidowskie rozumienie symboliki, o którym jest mowa w tekście Architektura słowa i inne szkice o Norwidzie.  Wyszukaj w podanym fragmencie wiersza symbole. Zinterpretuj ich znaczenie, korzystając z dostępnych słowników (np. ze Słownika symboli Władysława Kopalińskiego). Przypomnij sobie, czym jest mitologizacja. Pamiętaj, że polega ona nie tylko na przywołaniu w utworze motywów mitologicznych, lecz także na takim przekształceniu utworu, że zyskuje on cechy mitu (np. uniwersalny charakter poruszanej problematyki, symboliczny język).  Zastanów się, na czym polega zabieg mitologizacji w Fortepianie Szopena. Jakie ma on znaczenie w nadaniu utworowi Norwida symbolicznego, uniwersalnego charakteru? Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu nagromadzenie symboli. Jak ich użycie wpływa na sposób rozumienia sztuki? Wykorzystaj Norwidowską definicję symboli.