Lista zadań Strona 348

Strona 348
1 Sformułuj główną myśl tekstu Doroty Siwickiej.  Główna myśl tekstu to inaczej przesłanie tekstu – czyli najważniejsze informacje, które przekazuje nam autor.  Aby poprawnie rozpoznać główną myśl, postępuj zgodnie z podanymi wskazówkami. Ustal, czego dotyczy artykuł, jaki problem porusza – nazwij temat tekstu.  Następnie wskaż główną tezę. Zastanów się, jakie rozumienie tekstu sugeruje tytuł.  Zwróć uwagę na zakończenie artykułu (główna myśl obejmuje nie tylko tezę, lecz także wnioski wynikające z jej uzasadnienia).  Pamiętaj, że trafne sformułowana główna myśl powinna zawierać tyle istotnych informacji, aby na ich podstawie można było opisać treść artykułu.   2 Podaj dwa przykłady utworów romantycznych, którymi można zilustrować opinię autorki sformułowaną na początku tekstu: Kultura romantyczna ukształtowana w szkole historii spełnianej jako ofiara, cierpienie i śmierć, doświadczanej jako przemoc i okrucieństwo, tworzyła polską kulturę żałoby. Uzasadnij swój wybór.    3 Jak twórczość Aleksandra Fredry oceniali wspomniani w tekście romantycy, a jak ocenia ją Dorota Siwicka? Zapisz w punktach dwie różnice. Zadanie wykonaj w zeszycie.    4 Przeczytaj fragment komedii Zemsta Aleksandra Fredry.  Rozstrzygnij, czy przesłanie zawarte w zakończeniu Zemsty potwierdza oceny romantycznych krytyków, Goszczyńskiego i Dembowskiego, dotyczące twórczości Aleksandra Fredry. Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do całej komedii.  Zastanów się, czy temat, który podejmuje w Zemście Aleksander Fredro, ma doraźny i błahy charakter, czy może przeciwnie – ponadczasowy, uniwersalny. Skonfrontuj swoją ocenę ze zdaniem krytyków romantycznych - pomoże Ci to w zajęciu stanowiska wobec pytania zawartego w poleceniu.