Lista zadań Strona 44

Strona 44
1 Do której księgi biblijnej nawiązuje Prolog w niebie? Określ podobieństwa i różnice między tymi historiami.   2 Jaką funkcję w dramacie pełni Prolog w niebie? Co mówi on o relacjach między Bogiem a szatanem, a co – o kondycji człowieka? Przytocz odpowiednie fragmenty. Jak sądzisz, czy działanie Mefistofelesa mieści się w planach Boga?  3 Odwołując się do tekstu, scharakteryzuj Fausta: przedstaw jego poglądy, pragnienia, cechy osobowości. W podsumowaniu określ, czy bohater Goethego jest człowiekiem refleksji, czy raczej czynu. Co o tym świadczy?  4 Czy Faust ma szansę, by być szczęśliwym? Czy człowiek w ogóle może osiągnąć szczęście? Porozmawiajcie o tym w klasie – przedstawcie różne punkty widzenia.   5 Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa Mefistofelesa, który przedstawia się jako Cząstka siły mała, / Co złego pragnąc zawsze dobro zdziała.   6 Dlaczego Faust został zbawiony? Dlaczego szatan nie mógł zabrać jego duszy?  7 Thomas Mann w eseju O ,,Fauście” Goethego napisał: Mefistofelowy ,,świat” (diabeł jest tylko światowcem) dla Fausta oznacza […] życie, z jego udręką i rozkoszą; ale oddanie się życiu przybiera znowu charakter humanistyczny: Faust chce żyć w najpełniejszym, najbardziej ludzkim sensie, chce być synem człowieczym, […] zakosztować szczęścia i cierpienia […]. Wyjaśnij, jak światowe, zmysłowe rozkosze życia rozumie szatan, a jak – Faust.   8 Autor przekładu Fausta, Adam Pomorski, zauważa, że Faust stał się toposem w kulturze XIX i XX w. Omów przykłady funkcjonowania tego toposu w literaturze i sztuce.