II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 205
Strona 205
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 40
- Strona 42
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 69
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 114
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 118
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 131
- Strona 133
- Strona 137
- Strona 139
- Strona 143
- Strona 147
- Strona 149
- Strona 157
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 172
- Strona 173
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 180
- Strona 181
- Strona 183
- Strona 184
- Strona 185
- Strona 189
- Strona 190
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 204
- Strona 211
- Strona 212
- Strona 215
- Strona 216
- Strona 217
- Strona 219
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 222
- Strona 223
- Strona 224
- Strona 225
- Strona 226
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 229
- Strona 230
- Strona 231
- Strona 232
- Strona 233
- Strona 234
- Strona 235
- Strona 237
- Strona 239
- Strona 240
- Strona 241
- Strona 245
- Strona 246
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 250
- Strona 251
2
Jednym z tematów burzliwych dyskusji w internecie i przestrzeni publicznej zagadnienie pojawiających się w języku polskim feminatywów, czyli żeńskich form stosowanych na przykład w określeniach zawodów. Pracując w parach, przygotujcie argumenty, po jakie sięgnęliby zwolennicy i przeciwnicy ich używania.
3
Zorganizujcie w klasie debatę na temat ,,Prace domowe – konieczny element w systemie edukacyjnym czy niepotrzebne obciążenie?”. W tym celu podzielcie się na obrońców i przeciwników prac domowych, wybierzcie osobę, która przygotuje krótkie wprowadzenie do dyskusji oraz będzie czuwała nad przebiegiem wymiany zdań, dbając o to, by każda ze stron miała szansę wypowiedzenia się. W grupach przygotujcie rzeczowe argumenty.
4
Zinterpretuj w kontekście informacji zawartych w rozdziale i własnych obserwacji językowych zdanie Język to nabita broń. Zastanów się, kiedy język może stać się niebezpieczny, jakie zagrożenia niesie.
5
Przeczytaj podane wypowiedzi i zastanów się, które z nich są krytyką, a które ilustrują użycie agresji językowej. Swój wybór uzasadnij, wskazując cechy agresywnego zachowania.
6
Zapoznaj się z wypowiedziami będącymi przykładami agresji językowej. Jak można na nie zareagować, by osłabić atak rozmówcy? Zaproponuj konkretne rozwiązania. Przekształć każdą z agresywnych wypowiedzi w taką, która mogłaby być użyta w normalnej dyskusji.
7
Szkoła bez ocen – marzenie czy zagrożenie dla uczniów? Przeprowadźcie dyskusję na ten temat. Postępujcie zgodnie ze wskazówkami: Zbierzcie argumenty każdej ze stron Zastanówcie się, które stanowisko jest Wam bliższe i dlaczego Zabierzcie głos - zredagujcie swoje wypowiedzi.