1 Zapisz w punktach wszystkie wydarzenia z Potopu Henryka Sienkiewicza, do których nawiązuje w kolejnych zwrotkach piosenki Jacek Kaczmarski. Zadanie wykonaj w zeszycie.   2 Wyszukaj w tekście wszystkie wyrazy, które odnoszą się do czasu i wskazują na następstwo wydarzeń.  Pamiętaj, że o następstwie czasowym informują nie tylko czasowniki, lecz także inne części mowy, np. rzeczowniki, zaimki, przymiotniki, przysłówki.   3 Określ, które fragmenty piosenki Jacka Kaczmarskiego mają charakter liryczny, a które - epicki. Wyjaśnij, jakie znaczenie dla odczytania sensu utworu ma łączenie poetyckiej metaforyki z epicką opowieścią.   4 Uzupełnij w zeszycie podaną tabelę. Wypisz z tekstu przykłady wyrazów i sformułowań o przeciwstawnym znaczeniu charakteryzujących tytułowego bohatera.  Jakie znaczenie dla kreowanego w piosence obrazu bohatera ma użycie kontrastowych określeń? Jaki jest związek tej kreacji z wizerunkiem Kmicica przedstawionym w Potopie Henryka Sienkiewicza?  5 Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w piosence Jacka Kaczmarskiego refren. Jakie ma znaczenie dla ukazanej w tekście wizji świata i kreacji tytułowego bohatera? Zastanów się, na jaką pozycję Kmicica wśród szlachty wskazują słowa refrenu. O czym świadczy powtarzanie tych samych fraz mimo zmienności ukazanych wydarzeń i zmieniającego się w piosence obrazu bohatera?  6 Przeczytaj fragment tekstu Ryszarda Koziołka. Czy zgadzasz się z opinią, że piosenka Jacka Kaczmarskiego odzwierciedla pragnienie Henryka Sienkiewicza, o którym pisze Ryszard Koziołek? Uzasadnij swoje zdanie.  W jaki sposób Jacek Kaczmarski wykorzystał historię w tekście swojej piosenki? Jak sądzisz, czy można przyjąć, że odczytanie utworu Pan Kmicic i lektura Potopu Henryka Sienkiewicza czynią z nas mieszkańców historii?