II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 241
Strona 241
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 40
- Strona 42
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 69
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 114
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 118
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 131
- Strona 133
- Strona 137
- Strona 139
- Strona 143
- Strona 147
- Strona 149
- Strona 157
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 172
- Strona 173
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 180
- Strona 181
- Strona 183
- Strona 184
- Strona 185
- Strona 189
- Strona 190
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 204
- Strona 205
- Strona 211
- Strona 212
- Strona 215
- Strona 216
- Strona 217
- Strona 219
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 222
- Strona 223
- Strona 224
- Strona 225
- Strona 226
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 229
- Strona 230
- Strona 231
- Strona 232
- Strona 233
- Strona 234
- Strona 235
- Strona 237
- Strona 239
- Strona 240
- Strona 245
- Strona 246
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 250
- Strona 251
1
Wyszukaj w podanym fragmencie Potopu przykłady środków językowych służących ocenie i wartościowaniu. Określ ich funkcję w tekście. Znajdź w tekście wyrazy o charakterze wartościującym: zdrobnienia, zgrubienia, neologizmy. Zwróć uwagę na epitety, porównania i metafory, a także na przekształcenia w obrębie wypowiedzeń.
2
Uzupełnij w zeszycie podaną tabelę. Wypisz z tekstu przykłady różnych argumentów, którymi posługuje się Kmicic, aby wytłumaczyć Oleńce swoją zwłokę w wypełnieniu woli ojca.
3
Uzasadnij, że użyte przez Kmicica argumenty można potraktować jako próbę manipulacji, dzięki której bohater pragnie zyskać przychylność Oleńki. Pamiętaj, że do budowania argumentów odwołujących się do emocji służą przede wszystkim słownictwo nacechowane dodatnio lub ujemnie oraz ekspresja językowa. Z argumentem fałszywego dylematu mamy do czynienia, gdy ktoś świadomie podaje tylko wybrane opcje albo/albo w sytuacji, gdy istnieje inne rozwiązanie. Zastanów się, o jakim rodzaju niewiedzy mówi Kmicic. Zauważ, jakiego wyboru dokonał. Co sprawiło, że nie spieszył się z wykonaniem woli ojca?
4
Przekształć w zeszycie odpowiedź Kmicica w taki sposób, by zastąpić argumenty odwołujące się do niewiedzy i fałszywego dylematu argumentami rzeczowymi lub logicznymi.