1 Jakie cechy charakterystyczne myślenia pozytywistycznego można dostrzec w felietonie Bolesława Prusa?  2 Wypisz do zeszytu wszystkie wydarzenia wymienione przez felietonistę i określ, jakim komentarzem zostały opatrzone: krótkim i pobieżnym czy dłuższym i bardziej wnikliwym? Które z nich stały się pretekstem do rozważań o charakterze ogólnym? Dlaczego właśnie te? Odpowiedź uzasadnij.   3 Jak Prus charakteryzuje warszawian we fragmencie poświęconym Edisonowi? Porównaj ten opis z obrazem mieszkańców Warszawy w Lalce.   4 Jakie korzyści płynące z używania fonografu wymienia Prus w felietonie? Uporządkuj je od najbardziej do najmniej istotnych. Jak sądzisz, czemu służyło wskazanie każdej z nich?  5 Co Prus pisze w felietonie na temat szkolnictwa? Jakie wskazuje problemy z nim związane i jakie proponuje rozwiązania?  6 Na podstawie zamieszczonego tekstu podaj typowe cechy gatunkowe felietonu. Zwróć uwagę na elementy stylu publicystycznego i określ ich funkcje.   7 Znajdź we współczesnej prasie felieton i porównaj go z felietonem Prusa. Jakie zmiany w ciągu ponad stu czterdziestu lat zaszły w publicystyce? Odpowiadając na to pytanie, zwróć uwagę na tematy podejmowane przez dziennikarzy, ich język i sposób widzenia świata.   8 Czy problemy dotyczące edukacji dostrzeżone przez Prusa mogą odnosić się również do dzisiejszej rzeczywistości? Porozmawiajcie o tym w klasie; wnioski z dyskusji zapiszcie w zeszytach.   9 Napisz notatkę lub kartkę z pamiętnika, która będzie komentarzem do współczesnych wydarzeń ostatniego tygodnia w Twoim miejscu zamieszkania. Skoncentruj swoją uwagę na tym, co jest Ci najbliższe.   10 Antoni Słonimski oddał hołd Bolesławowi Prusowi takimi słowami:  Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której udowodnisz, że Prus był wizjonerem. Odwołaj się w niej m.in. do fragmentu Kronik pisarza.