1 Czy tło historyczne (wydarzenia, sylwetki postaci) w powieści jest zgodne z tym obrazem przeszłości, który znacie z podręczników do historii? O czym to świadczy? Przedyskutujcie to w klasie.   2 Wyjaśnij, jaką rolę w pokrzepianiu serc Polaków odgrywają w powieści: historia, tradycja (obyczaje), miłość, przyjaźń i humor.   3 Wytłumacz, jaką funkcję pełnią w Potopie słowa Zagłoby, które bohater wypowiada, wznosząc toast za zdrowie Kmicica i Oleńki na końcu powieści.   4 Wymień znane Ci utwory literackie i inne teksty kultury, które w czasach zaborów miały za zadanie podtrzymywać narodowego ducha. Omów dokładnie jeden wybrany przykład.  5 Odpowiedź pisemnie na pytania: Czy w Potopie Sienkiewicz mitologizuje, czy demitologizuje polską historię i dlaczego to robi? Czy taka strategia autora była - Twoim zdaniem – uzasadniona? Przedstaw argumenty, podaj przykłady z powieści.   6 Zagłoba, to bohater, który pełni w utworze wiele funkcji. Dobierając odpowiednie przykłady z powieści, udowodnij, że występuje w utworze jako mądry komentator rzeczywistości, rubaszny kpiarz i żartowniś, a także alter ego autora.   7 Napisz szkic interpretacyjny: ,,Postać Oleńki Billewiczówny na tle innych postaci kobiecych z literatury polskiej i europejskiej w XIX w.”  8 Sienkiewicz stworzył w Potopie pewne modelowe kreacje bohaterów, które przetrwały w polskiej literaturze i sztuce do dzisiaj: dzielnego rycerza, romantycznego zawadiaki, rubasznego kompana, zdrajcy, oddanego sługi itp. Jak sądzicie, z jakiego powodu stały się one tak popularne w naszej kulturze? Porozmawiajcie o tym w klasie.