1 Zastanów się, jak przestrzeń w powieści charakteryzuje bohaterów. Przeanalizuj opisy miejsc, w których lubi przebywać np. Emilia Korczyńska czy Andrzejowa Korczyńska. Co wnętrza i przedmioty mówią o tych postaciach?  2 Przeczytaj uważnie fragment, w którym Jan pokazuje Justynie mogiłę powstańczą. Dokonaj analizy pod kątem motywów religijnych, symboli, zjawisk przyrody (m.in. na motyw błyskawicy, grobu, liczby 40). Na koniec sformułuj wnioski.   3 Jaki związek zachodzi między stosunkiem poszczególnych bohaterów do mogiły powstańczej a stosunkiem narratora do danej postaci? Wyciągnij wnioski.   4 Przygotuj wystąpienie na temat: ,,Polskie emancypantki w literaturze XIX w. - autorki i bohaterki”. W swojej wypowiedzi odwołaj się do biografii (np. Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej) oraz do kreacji wybranych bohaterek buntujących się przeciwko tradycyjnym rolom kobiecym.   5 Wskaż w powieści analogie zachodzące między różnymi parami bohaterów (Benedykt i Witold a Andrzejowa i Zygmunt; Justyna i Jan a Marta i Anzelm). W jakim celu Orzeszkowa zestawia ze sobą te pary?  6 Grażyna Borkowska, badaczka literatury pozytywistycznej, w audycji Te wstrętne lektury zwracała uwagę na rolę opisów przyrody w powieści Elizy Orzeszkowej.  Jaką rolę, według Ciebie, odgrywa w świecie tej powieści natura?  7 Jaki model patriotyzmu propaguje w swoim utworze Orzeszkowa? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do kreacji dwóch wybranych przez siebie bohaterów.   8 W jaki sposób autorka odwołuje się w powieści do programu pozytywistycznego? Jakie ważne hasła pojawiają się w utworze? W których sytuacjach?  9 Przeszłość - to dziedzictwo, które nas wzbogaca, czy zbędny ciężar? Przeprowadźcie w klasie dyskusję na ten temat.   10 Przygotuj prezentację na temat: ,, Powstanie styczniowe w literaturze i sztuce – mitologizacja czy gorzki rozrachunek z historią?”. Powołaj się na teksty literackie i różnorodne dzieła sztuki.