II liceum
Język polski
Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 98
Strona 98
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 40
- Strona 42
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 54
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 69
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 97
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 114
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 118
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 131
- Strona 133
- Strona 137
- Strona 139
- Strona 143
- Strona 147
- Strona 149
- Strona 157
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 170
- Strona 171
- Strona 172
- Strona 173
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 180
- Strona 181
- Strona 183
- Strona 184
- Strona 185
- Strona 189
- Strona 190
- Strona 195
- Strona 196
- Strona 204
- Strona 205
- Strona 211
- Strona 212
- Strona 215
- Strona 216
- Strona 217
- Strona 219
- Strona 220
- Strona 221
- Strona 222
- Strona 223
- Strona 224
- Strona 225
- Strona 226
- Strona 227
- Strona 228
- Strona 229
- Strona 230
- Strona 231
- Strona 232
- Strona 233
- Strona 234
- Strona 235
- Strona 237
- Strona 239
- Strona 240
- Strona 241
- Strona 245
- Strona 246
- Strona 247
- Strona 248
- Strona 249
- Strona 250
- Strona 251
1
Zastanów się, jak przestrzeń w powieści charakteryzuje bohaterów. Przeanalizuj opisy miejsc, w których lubi przebywać np. Emilia Korczyńska czy Andrzejowa Korczyńska. Co wnętrza i przedmioty mówią o tych postaciach?
2
Przeczytaj uważnie fragment, w którym Jan pokazuje Justynie mogiłę powstańczą. Dokonaj analizy pod kątem motywów religijnych, symboli, zjawisk przyrody (m.in. na motyw błyskawicy, grobu, liczby 40). Na koniec sformułuj wnioski.
3
Jaki związek zachodzi między stosunkiem poszczególnych bohaterów do mogiły powstańczej a stosunkiem narratora do danej postaci? Wyciągnij wnioski.
4
Przygotuj wystąpienie na temat: ,,Polskie emancypantki w literaturze XIX w. - autorki i bohaterki”. W swojej wypowiedzi odwołaj się do biografii (np. Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej) oraz do kreacji wybranych bohaterek buntujących się przeciwko tradycyjnym rolom kobiecym.
5
Wskaż w powieści analogie zachodzące między różnymi parami bohaterów (Benedykt i Witold a Andrzejowa i Zygmunt; Justyna i Jan a Marta i Anzelm). W jakim celu Orzeszkowa zestawia ze sobą te pary?
6
Grażyna Borkowska, badaczka literatury pozytywistycznej, w audycji Te wstrętne lektury zwracała uwagę na rolę opisów przyrody w powieści Elizy Orzeszkowej. Jaką rolę, według Ciebie, odgrywa w świecie tej powieści natura?
7
Jaki model patriotyzmu propaguje w swoim utworze Orzeszkowa? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do kreacji dwóch wybranych przez siebie bohaterów.
8
W jaki sposób autorka odwołuje się w powieści do programu pozytywistycznego? Jakie ważne hasła pojawiają się w utworze? W których sytuacjach?
9
Przeszłość - to dziedzictwo, które nas wzbogaca, czy zbędny ciężar? Przeprowadźcie w klasie dyskusję na ten temat.
10
Przygotuj prezentację na temat: ,, Powstanie styczniowe w literaturze i sztuce – mitologizacja czy gorzki rozrachunek z historią?”. Powołaj się na teksty literackie i różnorodne dzieła sztuki.