1 Podziel się swoimi wrażeniami po przeczytaniu opowiadania Żeromskiego. Określ jakie uczucia w Tobie wywołuje. 2 Zinterpretuj warstwę symboliczną utworu, w tym celu skorzystaj ze słownika symboli Władysława Kopalińskiego. Wymień te elementy świata przedstawionego, które mogą być interpretowane symbolicznie, a następnie ustal, jaki efekt miało wywołać zastosowanie takiej konwekcji. 3 Wyjaśnij, w jaki sposób przedstawienia powstania wpływa na wymowę utworu. Czego na temat wojny oraz człowieka można się z niego dowiedzieć?  4 Jak można symbolicznie zinterpretować tytuł opowiadania? Zwróć uwagę zarówno na odniesienie pisarza do przeszłości powstańczej Polaków, jak i do ich przyszłości progu XX w.  5 Wymień występujące w opowiadaniu elementy typowe dla konwekcji naturalistycznej  oraz impresjonistycznej. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w utworze. 6 Ustal, na czym polega krytyka Polskiej szlachty w opowiadaniu Żeromskiego. Podaj tytuły innych utworów, w których artyści przedstawili podobną diagnozę Polskiego społeczeństwa. Określ, czemu miał służyć ten krytyczny ton. 7 Porównaj sposób przedstawienia powstańca w utworach Polskich romantyków z ich prezentacją w opowiadaniu Rozdziobią nas kruki, wrony.. Żeromskiego. Określ podobieństwa i różnice w sposobie kreacji bohaterów i z tego zestawienia wyciągnij wnioski na temat celu takich przedstawień. 8 Zestaw ze sobą sposób przedstawienia śmieci dwóch wojowników- hrabiego Rolanda ze średniowiecznej pieśni i Winrycha z opowiadania Żeromskiego. Wyjaśnij, co oba opisy umierania miały uzmysłowić odbiorcom.