1  Na podstawie podanego fragmentu i znajomości pierwszej części utworu wyjaśnij, czących twórczości jakie funkcje pełnił Kościół w życiu społeczności wiejskiej. Weź pod uwagę takie Władysława Stanisława elementy, jak: udział w niedzielnej mszy świętej, celebrowanie świąt religijnych, Reymonta w blokach: osoby duchowne itp. 2  Opisz sposób, w jaki Kuba zachowywał się w kościele. Jaka była przyczyna Sprawdź się, takiego zachowania? Jak reagowali na nie mieszkańcy wsi? Sformułuj wnioski. 3 Na podstawie rozmowy Borynów wyjaśnij, czego dotyczył spór między Maciejem a Antkiem. Wyjaśnij, czego obawiał się Maciej Boryna, mówiąc: Na wycug do ciebie nie pójdę, nie!. Ustal, jakie uniwersalne prawdy dotyczące relacji między ojcem a synem zostały ukazane przez pisarza.   4 Na podstawie przytoczonego fragmentu tekstu przedstaw strukturę społeczną wsi Lipce. Wyjaśnij, jakie miejsce w zbiorowości zajmowali na przykład zamożni gospodarze, ludzie starzy i chorzy czy osoby takie jak Roch. Rozwiń swoją od- powiedź, odwołując się do historii poszczególnych bohaterów. 5  Wymień opisane w pierwszej części utworu zwyczaje, które wiązały się z orga- nizowaniem przez chłopów wspólnych spotkań. Jakie okoliczności towarzyszyły tym spotkaniom i z jakimi uroczystościami były związane? Możesz je usyste- matyzować według wybranego przez siebie kryterium. Jaką funkcję pełniły te spotkania w życiu gromady? 6 Na podstawie opisu wesela Jagny i Macieja przedstaw obyczaje związane ze ślubem. Wyjaśnij, na czym polegała ich symboliczna wymowa. 9 Festyny, jarmarki, ludowe święta – napisz sprawozdanie z wydarzenia tego typu, odwołując się w swoim tekście do jarmarku w Tymowie opisanego w Chłopach.