1 Odwołując się do wybranych tekstów, Przedstaw zwyczaje i tradycje mieszkańców się, w której rozgrywa się akcja. 2 Przeczytaj uważnie opis wnętrza domu. Zwróć uwagę na zastosowane środki językowe: wyliczenia, epitety, porównania, przenośnie, i określ ich funkcje. Jaki obraz świata został Dzięki nim wykreowany?  3 Scharakteryzuj główną bohaterkę – Wiolkę. Rozważ, Jaki wpływ na jej późniejsze życie mogą mieć opisane sytuacje i wydarzenia. 4 Czego dowiadujemy się o życiu ojca bohaterki? Zwróć szczególną uwagę na fragmenty podkreślone w tekście. Wyjaśnij, i jak tych fragmentach pokazany został upływ czasu i czemu służy taka forma kreacji. 5 Czym według autorki jest dojrzewanie? Przełomem, który przeżywa się w wieku nastoletnim, czy nigdy niekończącym się procesem doświadczenia nowych aspektów życia? Uzasadnij swoją odpowiedź.  6 Porównaj chłopów Władysława Reymonta z Gugułami Wioletty Grzegorzewskiej na poziomie kreacji świata przedstawionego i narratora. Wyciągnij wnioski, zwracając uwagę na przemianę nurtu literatury wiejskiej w ciągu ponad 100 lat 7 Jaki jest - w kulturze tradycyjnej- stosunek człowieka do śmierci? Jak zjawisko śmierci postrzegają dzieci? Opowiedz na podstawie Chłopów i fragmentów utworu Grzegorzewskiej. Zwróć uwagę na formę obrzędów żałobnych. 8 Przeczytaj fragment wywiadu z autorką i wykonaj polecenia; a) Zinterpretuj tytuł zbioru opowiadań Grzegorzewskiej b) Odpowiedz, jakie elementy świata podlegają mitologizacja w Chłopach, a jakie w opowiadaniach Gugułachc) Wyjaśnij, w jaki sposób język, pamięć oraz dzieciństwo determinują sposób myślenia pisarza, a także literatura, którą tworzy.