1 Określ sytuację liryczną w wierszu. Zwróć uwagę na sposób kreowania obrazu świata realnego i wyobrażonego.  2 W wierszu Deszcz jesienny występują różnorodne środki wyrazu artystycznego. Przeanalizuj utwór pod tym kątem: podaj przykłady powtórzeń, anafor, epitetów,  metafor. Wyjaśnij ich funkcje. 3 Omów środki wyrazu artystycznego, które wpływają na muzykalność utworu. Wypisz z tekstu ich przykłady i określ funkcje, jakie pełni. Zwróć szczególną uwagę na wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz dynamikę i rytmizację wiersza.  4 Jaki związek ma, według Ciebie, budowa i poetyka utworu z jego tematyką? W odpowiedzi powołaj się na odpowiednie cytaty. 5 Scharakteryzuj pejzaż wewnętrzny bohatera utworu, jego emocje i przeżycia. Co może być źródłem tego duchowego niepokoju i smutku? 6 Udowodnij, że Deszcz jesienny jest przykładem zastosowania poetyki impresjonistycznej. Podaj i omów wybrane cechy tej konwekcji na podstawie tekstu. 7 Zinterpretuj fragment wiersza. Zwróć uwagę na obecne w nim motywy literackie. 8 Odnajdź obecne w utworze wątki funeralne (pogrzebowe i żałobne), określ ich rolę w tekście. 9 Zacytuj te fragmenty utworu, w których można zauważyć elementy synestezji. 10 Zaproponuj obraz, który mógłby się stać malarskim komentarzem do wiersza Staffa. Uzasadnij swój wybór, zwracając uwagę na środki artystyczne budujące nastrój.  11 Wytłumacz przyczyny popularności motywu szatana w literaturze i sztuce młodopolskiej. Zwróć uwagę, w jakim kontekście sięgają po ten topos Leopold Staff, Jan Kasprowicz czy Tadeusz Miciński.