II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 172
Strona 172
- Strona 16
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 34
- Strona 43
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 52
- Strona 53
- Strona 55
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 66
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 73
- Strona 74
- Strona 76
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 82
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 88
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 94
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 100
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 106
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 109
- Strona 110
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 128
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 138
- Strona 147
- Strona 148
- Strona 153
- Strona 154
- Strona 155
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 160
- Strona 169
- Strona 171
- Strona 177
- Strona 181
- Strona 182
- Strona 183
- Strona 185
- Strona 186
- Strona 189
- Strona 190
- Strona 191
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 194
- Strona 196
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 201
- Strona 202
- Strona 204
- Strona 205
Zadanie 3. Podpunkt a)
Jakie było życie codzienne w Soplicowie?Wymień i opisz pojawiające się w utworze szlacheckie zwyczaje.
Zadanie 3. Podpunkt b)
Jakie było życie codzienne w Soplicowie?Jaka tradycję przywołuje poeta, przedstawiając materialne szczegóły życia w Soplicowie (dom, ogród, zajęcia, ubiory, posiłki itp.)? Znajdź kilka przykładów.
Zadanie 3. Podpunkt c)
Jakie było życie codzienne w Soplicowie?Przypomnij sobie komiczne sceny, w których uczestniczą bohaterowie. Podaj przykłady. Jaka jest funkcja humoru w przedstawieniu idylliczności soplicowskiego życia?
Zadanie 4. Podpunkt a)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
W jaki sposób architektura dworu i organizacja jego gospodarstwa wiąże mieszkańców z otaczającą ich naturą?
Zadanie 4. Podpunkt b)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Jaki jest związek stanów pogody z nastrojami bohaterów oraz rozgrywającymi się wydarzeniami?
Zadanie 4. Podpunkt c)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Przypomnij środki artystyczne, dzięki którym w poemacie ludzie, zwierzęta i rośliny zdają się do siebie upodabniać. Wskaż kilka przykładów.
Zadanie 4. Podpunkt d)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
W jaki sposób Stanisław Witkiewicz łączył poetyckie obrazowanie Mickiewicza z rozwojem XIX wiecznego malarstwa?
Zadanie 4. Podpunkt e)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Przeczytaj komentarz Józefa Bachórza, a następnie znajdź kilka innych „zapachów” pojawiających się w Soplicowie. Określ, jakie są te wrażenia (np. piękne, wytworne, niezwykłe, niemiłe, odpychające) i jak jest ich rola w budowie świata przedstawionego poematu.
Zadanie 4. Podpunkt e)[WK4]
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Jak natura współtworzy muzykę? Odpowiadając, weź pod uwagę komentarz Juliana Przybosia do koncertu Wojskiego. Znajdź tez inne fragmenty poematu, w których poeta opisuje odgłosy przyrody jako muzyczne „koncerty”.
Zadanie 4. Podpunkt f)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Dlaczego w ogrodzie kwitną obok siebie wiosenne fiołki i wczesnojesienne astry? Jakie znaczenie mają te i inne niezgodności z kalendarzem natury dla obrazu rajskiej przyrody ukazanej w poemacie?
Zadanie 4. Podpunkt g)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Jak rozumiesz stwierdzenie Czesława Miłosza, ze utwór Mickiewicza jest „ na wskroś metafizyczny”?
Zadanie 4. Podpunkt h)
Co łączy ludzi i świat przyrody w „Panu Tadeuszu”?
Czy twoim zdaniem Pana Tadeusza można nazwać „poematem ekologicznym”? Uzasadnij odpowiedź.
Zadanie 5. Podpunkt a)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Biorąc pod uwagę czas i miejsce akcji utworu, określ kontekst historyczny poematu.
Zadanie 5. Podpunkt b)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Jakie tradycje historyczne są żywe w Soplicowie? Odpowiadając, nie zapomnij o materialnych znakach przeszłości, które znajdują się w soplicowskim dworku.
Zadanie 5. Podpunkt c)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Przypomnij sobie koncert Jankiela. Jakie wydarzenia z historii Polski przywoływał?
Zadanie 5. Podpunkt d)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Zinterpretuj podtytuł dzieła. Jak rozumiesz określenie „historia szlachecka”? W jakich wydarzeniach z historii Europy uczestniczą bohaterowie utworu?
Zadanie 5. Podpunkt e)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Odtwórz historię życia Jacka Soplicy – księdza Robaka. Zinterpretuj symboliczny sens jego przemiany. Odpowiadając, wykorzystaj słowa: „spowiedź”, „odkupienie”, „odrodzenie”, „nadzieja”. Porównaj krótko Jacka Soplicę z innymi bohaterami romantycznymi, którzy także przeżyli przemianę.
Zadanie 5. Podpunkt f)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Jak poeta charakteryzuje „kraj lat dziecinnych” w „Epilogu”? Porównaj ten opis z początkiem I księgi „Pana Tadeusza”. Dlaczego można powiedzieć, że fragmenty te tworzą ramę kompozycyjną dzieła?
Zadanie 5. Podpunkt g)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Autor poematu kilkakrotnie używa sława „ostatni”. Znajdź te miejsca w tekście. Biorąc pod uwagę komentarz Aliny Witkowskiej, odpowiedz na pytanie, jakie znaczenie zyskuje to słowo na tle całości utworu.
Zadanie 5. Podpunkt h)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Jak sądzisz, czy dając w „Panu Tadeuszu” „syntetyczny obraz polskości”, Mickiewicz przedstawił Polskę taką, jaką była, jaka będzie, czy jaką być powinna? Przygotuj na ten temat krótką wypowiedź.
Zadanie 5. Podpunkt i)
„Pan Tadeusz” jako świadectwo wydarzeń dziejowych.Czy twoim zdaniem poczucie silnej więzi narodowej jest potrzebne Polakom także wówczas, gdy byt narodu nie jest zagrożony? Odpowiedz na podstawie własnych obserwacji i przemyśleń.