II liceum
Język polski
Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 1
- Przeszłość i dziś 2. Podręcznik cz. 2
- Język polski 2. Zakres podstawowy i rozszerzony. Cześć 1. Linia I
- Język polski 2. Sztuka wyrazu. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1
- Oblicza epok 2.1
- Oblicza epok 2.2
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 2. Reforma 2019
- Ponad słowami 2. Zakres podstawowy i rozszerzony cz. 1. Reforma 2019
Lista zadań Strona 43
Strona 43
- Strona 16
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 34
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 52
- Strona 53
- Strona 55
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 66
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 73
- Strona 74
- Strona 76
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 82
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 88
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 94
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 100
- Strona 102
- Strona 104
- Strona 106
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 109
- Strona 110
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 115
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 128
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 138
- Strona 147
- Strona 148
- Strona 153
- Strona 154
- Strona 155
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 160
- Strona 169
- Strona 171
- Strona 172
- Strona 177
- Strona 181
- Strona 182
- Strona 183
- Strona 185
- Strona 186
- Strona 189
- Strona 190
- Strona 191
- Strona 192
- Strona 193
- Strona 194
- Strona 196
- Strona 198
- Strona 200
- Strona 201
- Strona 202
- Strona 204
- Strona 205
Pytanie 4.
Jaką funkcję pełnią w tekście zmiany długości wersów, liczne i rozmaite znaki przestankowe oraz graficzne wydzielenie fragmentów?
Zadanie 1.
Scharakteryzuj krajobraz, na którego tle Kordian wygłasza swój monolog.
Zadanie 1. Podpunkt a)
Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Jakich uczuć doznaje Kordian?
Zadanie 1. Podpunkt b)
Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Co znaczą jego słowa: „Myśl śmierci z przyrodzenia w duszę się przelewa”?
Zadanie 1. Podpunkt c)
Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Dlaczego egzystencja wydaje mu się pozbawiona sensu?
Zadanie 2.
Porównaj monolog Kordiana z monologiem tytułowego bohatera Hamleta Williama Szekspira (akt III, scena 1). Czy postawę Kordiana można nazwać „hamletyzowaniem”? Przedstaw w kilku zdaniach swoją opinię na ten temat.
Zadanie 3.
Nazwij myśli i uczucia towarzyszące Kordianowi na Mont Blanc. Jak się one zmieniają i jak zmienia się sam bohater podczas wygłaszania monologu?
Zadanie 3. Podpunkt a)
Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Czy Prezes rezygnuje z walki? Dlaczego potępia skrytobójstwo? Co proponuje w zamian?
Zadanie 3. Podpunkt b)
Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Jakie oskarżenia kieruje Podchorąży przeciw carowi? Czym była jego zdaniem koronacja cara w polskim kościele? O co oskarża Polaków?
Zadanie 3. Podpunkt c)
Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Dlaczego Ksiądz wątpi w skuteczność spisku i sens jego moralnych racji?
Zadanie 3. Podpunkt d)
Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Czy Starzec jest terrorystą, wyznającym zasadę, że cel uświęca środki, czy też z rozwagą wybiera „mniejsze zło”? Uzasadnij swoje zdanie.
Zadanie 4.
„Nie móc? To piekło!” – mówi Kordian w monologu na Mont Blanc. W których scenach utworu przedstawiony zostaje „dramat czynu” bohatera? Na czym polega ten dramat?
Zadanie 5.
Sztuka wymowy wykorzystuje niekiedy zamilknięcie. Polega ono na niedopowiadaniu pewnych kwestii, zawieszaniu głosu, urywaniu wypowiedzi w momencie, kiedy słuchacze spodziewali się wyjaśnienia, dopowiedzenia kwestii do końca. Znajdź taki zabieg w monologu Kordiana. Zwróć uwagę na to, jak często występuje on w tym tekście i wyjaśnij, czemu służy.
Zadanie 6.
Przeanalizuj scenę VI aktu III dramatu. Z kim rozmawia Kordian zamknięty w „szpitalu wariatów”? Jakich wartości próbuje bronić w tej rozmowie? W jaki sposób ujawnia się w tej scenie wieloznaczność „szaleństwa”?
Zadanie 7.
Jak Słowacki interpretuje wybuch i klęskę powstania listopadowego? Jaką rolę w tej interpretacji odgrywają elementy groteski w poprzedzającym dramat Przygotowaniu?