Pytanie 4. Jaką funkcję pełnią w tekście zmiany długości wersów, liczne i rozmaite znaki przestankowe oraz graficzne wydzielenie fragmentów? Zadanie 1. Scharakteryzuj krajobraz, na którego tle Kordian wygłasza swój monolog. Zadanie 1. Podpunkt a) Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Jakich uczuć doznaje Kordian? Zadanie 1. Podpunkt b) Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Co znaczą jego słowa: „Myśl śmierci z przyrodzenia w duszę się przelewa”? Zadanie 1. Podpunkt c) Przeanalizuj wewnętrzny stan młodego bohatera, odpowiadając na pytania:Dlaczego egzystencja wydaje mu się pozbawiona sensu? Zadanie 2. Porównaj monolog Kordiana z monologiem tytułowego bohatera Hamleta Williama Szekspira (akt III, scena 1). Czy postawę Kordiana można nazwać „hamletyzowaniem”? Przedstaw w kilku zdaniach swoją opinię na ten temat. Zadanie 3. Nazwij myśli i uczucia towarzyszące Kordianowi na Mont Blanc. Jak się one zmieniają i jak zmienia się sam bohater podczas wygłaszania monologu? Zadanie 3. Podpunkt a) Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Czy Prezes rezygnuje z walki? Dlaczego potępia skrytobójstwo? Co proponuje w zamian? Zadanie 3. Podpunkt b) Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Jakie oskarżenia kieruje Podchorąży przeciw carowi? Czym była jego zdaniem koronacja cara w polskim kościele? O co oskarża Polaków? Zadanie 3. Podpunkt c) Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Dlaczego Ksiądz wątpi w skuteczność spisku i sens jego moralnych racji? Zadanie 3. Podpunkt d) Przeanalizuj przedstawione racje, zwracając uwagę na następujące kwestie:Czy Starzec jest terrorystą, wyznającym zasadę, że cel uświęca środki, czy też z rozwagą wybiera „mniejsze zło”? Uzasadnij swoje zdanie. Zadanie 4. „Nie móc? To piekło!” – mówi Kordian w monologu na Mont Blanc. W których scenach utworu przedstawiony zostaje „dramat czynu” bohatera? Na czym polega ten dramat? Zadanie 5. Sztuka wymowy wykorzystuje niekiedy zamilknięcie. Polega ono na niedopowiadaniu pewnych kwestii, zawieszaniu głosu, urywaniu wypowiedzi w momencie, kiedy słuchacze spodziewali się wyjaśnienia, dopowiedzenia kwestii do końca. Znajdź taki zabieg w monologu Kordiana. Zwróć uwagę na to, jak często występuje on w tym tekście i wyjaśnij, czemu służy. Zadanie 6. Przeanalizuj scenę VI aktu III dramatu. Z kim rozmawia Kordian zamknięty w „szpitalu wariatów”? Jakich wartości próbuje bronić w tej rozmowie? W jaki sposób ujawnia się w tej scenie wieloznaczność „szaleństwa”? Zadanie 7. Jak Słowacki interpretuje wybuch i klęskę powstania listopadowego? Jaką rolę w tej interpretacji odgrywają elementy groteski w poprzedzającym dramat Przygotowaniu?