Zadanie 3.1.10. Wyjaśnij, jakie zjawiska fizyczne są odpowiedzialne za opady deszczu w lecie oraz opady śniegu w zimie. Zadanie 3.1.11. Wojtek postanowił sprawdzić, czy świeżo wyprana, mokra koszulka wyschnie po powieszeniu jej na dworze, gdy temperatura powietrza wynosi -25°C. Czy eksperyment Wojtka się powiedzie? Odpowiedź uzasadnij. Zadanie 3.1.3. Po otwarciu butelki z gazowaną wodą mineralną następuje gwałtowne wydzielanie gazu. Proces ten uznasz za zjawisko fizyczne czy reakcję chemiczną? Zadanie 3.1.4. Podczas odparowywania wody z roztworu soli następuje wydzielenie osadu. Uzasadnij, z jakiego powodu opisane zjawisko zaliczamy do procesów fizycznych. Zadanie 3.1.5. Podczas rozpuszczania cukru w wodzie otrzymano bezbarwny roztwór. Wyjaśnij, czy proces ten można zaliczyć do reakcji chemicznych, czy do zjawisk fizycznych. Zadanie 3.1.6. Po włożeniu kilku wiórków magnezu do próbówki z octem uczeń otrzymał bezbarwny roztwór. Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli wykazać, czy otrzymanie roztworu było efektem reakcji chemicznej, czy procesu fizycznego. Zadanie 3.1.7. Podczas zaparzania herbaty następuje zmiana zabarwienia roztworu. Wyjaśnij, czy to zjawisko jest efektem reakcji chemicznej, czy procesu fizycznego. Zadanie 3.1.8. Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli wykazać, że rozpuszczanie cukru w wodzie jest procesem fizycznym. Zadanie 3.1.9. Zaprojektuj doświadczenie, które pozwoli wykazać, że powstawanie pary wodnej podczas wrzenia wody w czajniku nie jest efektem reakcji chemicznej.