I liceum
Fizyka
Lista zadań Strona 115
Strona 115
- Strona 6
- Strona 7
- Strona 8
- Strona 9
- Strona 10
- Strona 11
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 16
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 40
- Strona 41
- Strona 42
- Strona 43
- Strona 44
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 50
- Strona 51
- Strona 52
- Strona 53
- Strona 54
- Strona 55
- Strona 56
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 65
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 73
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 76
- Strona 79
- Strona 80
- Strona 81
- Strona 82
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 89
- Strona 90
- Strona 91
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 94
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 102
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 109
- Strona 110
- Strona 111
- Strona 113
- Strona 114
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 122
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 138
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 143
- Strona 144
- Strona 145
- Strona 146
- Strona 147
- Strona 148
- Strona 149
- Strona 150
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 153
- Strona 156
- Strona 157
- Strona 158
- Strona 159
- Strona 160
- Strona 161
- Strona 162
- Strona 163
- Strona 164
- Strona 165
- Strona 166
- Strona 167
- Strona 168
- Strona 170
- Strona 173
- Strona 174
- Strona 175
- Strona 176
- Strona 177
- Strona 178
- Strona 179
- Strona 180
- Strona 181
- Strona 182
- Strona 183
- Strona 184
Ćwiczenie 8.10.
Oblicz, ile razy częstotliwość światła czerwonego o długości fali 680 nm jest mniejsza od częstotliwości światła fioletowego o długości fali 390 nm.
Ćwiczenie 8.11.
Doświadczony kowal wie - bez użycia termometru - jaka jest temperatura wyjętej z paleniska stalowej podkowy. Wyjaśnij, w jaki sposób kowal może oszacować temperaturę kawałka stali.
Ćwiczenie 8.12.
Podaj po trzy przykłady termicznych i nietermicznych źródeł światła.
Ćwiczenie 8.13.
Skąd astronomowie wiedzą, że w odległych od nas obszarach Wszechświata występują atomy tlenu i żelaza?
Ćwiczenie 8.14.
W jaki sposób astronomowie wyznaczają temperaturę powierzchniową gwiazd?
Ćwiczenie 8.15.
Gdy skierujemy wąską wiązkę światła słonecznego lub pochodzącego z tradycyjnej żarówki na płytę DVD, to uzyskamy widmo ciągłe. Czy podobny obraz uzyskamy w przypadku wszystkich innych źródeł światła, które nasze oko odbiera jako światło białe? Uzasadnij odpowiedź.
Ćwiczenie 8.16.
W sklepie są dostępne różne rodzaje lamp LED-owych. Które lampy należałoby wybrać, aby ich światło najbardziej przypominało światło tradycyjnej żarówki - z diodami o temperaturze widmowej 2700 K czy 5000 K? Uzasadnij odpowiedź.
Ćwiczenie 8.17.
Łuk elektryczny służący do spawania stalowych elementów ma często temperaturę powyżej 6000 K. Wyjaśnij, dlaczego promieniowanie pochodzące z tego łuku może być niebezpieczne dla skóry twarzy spawacza.
Ćwiczenie 8.8.
Odległość między Ziemią a Księżycem wynosi około 380 000 km. Po jakim czasie usłyszymy odpowiedź na nasze „dzień dobry” od astronauty będącego na Księżycu, jeżeli będziemy się z nim komunikować za pomocą fal radiowych? Jak długo czekalibyśmy na odpowiedź, gdyby nasze pozdrowienia przekazywane były z prędkością dźwięku w powietrzu?
Ćwiczenie 8.9.
Jak to możliwe, że zimą przy ognisku jest ciepło, mimo że na dworze jest mróz? Dlaczego ogrzewana jest tylko powierzchnia ciała od strony ognia? Narysuj ludzi siedzących przy zimowym ognisku i zaznacz na rysunku kierunki ruchu powietrza (przy założeniu, że nie ma wiatru). Czy ludzie siedzą w ogrzanym powietrzu?