Lista zadań Strona 164

Strona 164
Ćwiczenie 11.32. Podpunkt a) W obszar jednorodnego pola magnetycznego (na rysunku linie pola magnetycznego skierowane prostopadle za płaszczyznę kartki) wpadają z jednakowymi prędkościami dwie cząstki, jedna o ładunku dodatnim, a druga - ujemnym. Narysuj tory, po których cząstki będą się poruszać w przypadku, gdy:a) mają jednakowe masy; Ćwiczenie 11.32. Podpunkt b) W obszar jednorodnego pola magnetycznego (na rysunku linie pola magnetycznego skierowane prostopadle za płaszczyznę kartki) wpadają z jednakowymi prędkościami dwie cząstki, jedna o ładunku dodatnim, a druga - ujemnym. Narysuj tory, po których cząstki będą się poruszać w przypadku, gdy:b) cząstka dodatnia ma większą masę. Ćwiczenie 11.33. Podpunkt a) Fotografia przedstawia fragment torów cząstek uzyskanych w komorze pęcherzykowej w CERNW tej komorze tylko cząstki z ładunkiem elektrycznym zostawiają ślady. Pole magnetyczne w komorze było skierowane prostopadle do foto- grafii i za jej płaszczyznę. Strzałka wskazuje miejsce powstania dwóch cząstek naładowanych w wyniku rozpadu pewnej cząstki nienaładowanej.a) Która z powstałych cząstek miała ładunek dodatni, a która ujemny? Ćwiczenie 11.33. Podpunkt b) Fotografia przedstawia fragment torów cząstek uzyskanych w komorze pęcherzykowej w CERNW tej komorze tylko cząstki z ładunkiem elektrycznym zostawiają ślady. Pole magnetyczne w komorze było skierowane prostopadle do foto- grafii i za jej płaszczyznę. Strzałka wskazuje miejsce powstania dwóch cząstek naładowanych w wyniku rozpadu pewnej cząstki nienaładowanej.b) Czy ładunki obu powstałych cząstek mogły mieć różną wartość? Uzasadnij odpowiedź Ćwiczenie 11.33. Podpunkt c) Fotografia przedstawia fragment torów cząstek uzyskanych w komorze pęcherzykowej w CERNW tej komorze tylko cząstki z ładunkiem elektrycznym zostawiają ślady. Pole magnetyczne w komorze było skierowane prostopadle do foto- grafii i za jej płaszczyznę. Strzałka wskazuje miejsce powstania dwóch cząstek naładowanych w wyniku rozpadu pewnej cząstki nienaładowanej.c) Czy można porównać masy obu cząstek przy założeniu, że miały tę samą prędkość? Uzasadnij odpowiedź. Ćwiczenie 11.34. Podpunkt a) Fotografia z 1933 r. przedstawia tor ruchu pozytonu (pierwszej odkrytej antycząstki) w tzw. komorze Wilsona. Na zdjęciu widać, że pozyton przeleciał przez ołowianą płytkę znajdującą się w środku fotografii. W komorze było przyłożone pole magnetyczne o liniach prostopadłych do płaszczyzny fotografii (linie pola skierowane za jej płaszczyznę) - po to, aby z zakrzywienia toru cząstki można było wnioskować o jej ładunku elektrycznym.Czy pozyton poruszał się w górę czy w dół (z naszej perspektywy, gdy patrzymy na zdjęcie)? Ćwiczenie 11.34. Podpunkt b) Fotografia z 1933 r. przedstawia tor ruchu pozytonu (pierwszej odkrytej antycząstki) w tzw. komorze Wilsona. Na zdjęciu widać, że pozyton przeleciał przez ołowianą płytkę znajdującą się w środku fotografii. W komorze było przyłożone pole magnetyczne o liniach prostopadłych do płaszczyzny fotografii (linie pola skierowane za jej płaszczyznę) - po to, aby z zakrzywienia toru cząstki można było wnioskować o jej ładunku elektrycznym.b) Czy ładunek pozytonu jest dodatni czy ujemny?