II liceum
Fizyka
Fizyka 2. Zakres rozszerzony. Wydanie 2020
Lista zadań Strona 239
Strona 239
- Strona 9
- Strona 16
- Strona 23
- Strona 31
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 46
- Strona 54
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 68
- Strona 75
- Strona 79
- Strona 90
- Strona 93
- Strona 97
- Strona 100
- Strona 102
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 114
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 128
- Strona 135
- Strona 140
- Strona 147
- Strona 149
- Strona 150
- Strona 154
- Strona 159
- Strona 160
- Strona 167
- Strona 170
- Strona 175
- Strona 180
- Strona 184
- Strona 185
- Strona 186
- Strona 190
- Strona 192
- Strona 195
- Strona 199
- Strona 202
- Strona 207
- Strona 208
- Strona 211
- Strona 214
- Strona 217
- Strona 226
- Strona 227
- Strona 234
- Strona 242
- Strona 246
- Strona 251
- Strona 252
- Strona 261
- Strona 262
- Strona 263
- Strona 264
- Strona 272
- Strona 280
- Strona 285
- Strona 287
- Strona 293
- Strona 298
- Strona 303
- Strona 307
- Strona 309
- Strona 310
- Strona 314
- Strona 322
- Strona 323
- Strona 324
- Strona 325
- Strona 326
Podpunkt a)
Zmiana fazy stałej w parę nosi nazwę sublimacji, a zmiana odwrotna – resublimacji (zestalania pary). Podaj po jednym przykładzie każdej z tych zmian.
Podpunkt b)
Zmiana fazy stałej w parę nosi nazwę sublimacji, a zmiana odwrotna – resublimacji (zestalania pary). Wyjaśnij, które składniki energii wewnętrznej substancji wzrastają podczas sublimacji.
Podpunkt c)
Zmiana fazy stałej w parę nosi nazwę sublimacji, a zmiana odwrotna – resublimacji (zestalania pary). Jakie są znaki (praca siły zewnętrznej) podczas sublimacji, a jakie – podczas resublimacji?
Zadanie 1.
Miarą szybkości parowania jest masa pary tworzącej się w jednej sekundzie nad jednostkową powierzchnią parującej cieczy. Doświadczenie wskazuje, że szybkość parowania każdej cieczy rośnie ze wzrostem jej temperatury, a maleje ze wzrostem ciśnienia panującego nad cieczą. Ta szybkość zależy także od ilości pary zawartej w powietrzu nad powierzchnią cieczy. Jak można w prosty sposób wytłumaczyć te fakty na podstawie teorii kinetyczno-molekularnej?
Zadanie 2.
Woda ma stosunkowo duże ciepło parowania, np. w 20°C wynosi ono , a w 100°C jest równe . Jaki jest sens fizyczny tych wielkości? Spróbuj wyjaśnić zjawisko zmniejszania się ciepła parowania cieczy wraz ze wzrostem temperatury.
Zadanie 3.
Oblicz całkowitą ilość ciepła, którą trzeba dostarczyć kawałkowi lodu o masie 0,5 kg i temperaturze początkowej -10°C, a następnie wodzie powstałej z lodu, aby otrzymać 0,5 kg pary wodnej o temperaturze 100°C. Przyjmij, że ciepło właściwe lodu wynosi , a wody . Ciepło topnienia lodu i ciepło parowania wody odczytaj z tabel. Który z tych procesów wymaga dostarczenia największej ilości ciepła? Jaki to procent całkowitej ilości energii?
Zadanie 5.
Opisz procesy przedstawione na rysunku 39.4.
Zadanie 6.
Rozstrzygnij, jak zmienia się entropia substancji podczas topnienia, a także podczas parowania. Podaj uzasadnienie.