Zadanie podsumowujące 1. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Wybierz P, jeżeli informacja jest prawdziwa albo F – jeśli jest fałszywa. Tlen otrzymuje się w laboratorium w reakcji wody z aktywnym metalem. 1. Tlen ma gęstość mniejszą od gęstości powietrza. 2. Tlen jest gazem słabo rozpuszczalnym w wodzie, dlatego można go zbierać metodą wypierania wody z naczynia. Zadanie podsumowujące 10. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Wybierz P, jeżeli informacja jest prawdziwa albo F – jeśli jest fałszywa.W sieci krystalicznej tlenków aktywnych metali występują jony tlenkowe Podczas rozpuszczania w wodzie jonowych tlenków powstają roztwory wodorotlenków. Anion tlenkowy jest słabszą zasadą Brønsteda niż woda. Zadanie podsumowujące 11. Uszereguj wymienione wodorki według malejącego pH ich wodnych roztworów o jednakowych stężeniach molowych.amoniak ● siarkowodór ● bromowodór Zadanie podsumowujące 12. Oceń, które z wymienionych niżej wodorotlenków mogą tworzyć hydroksosole. Napisz w zeszycie wzory wszystkich hydroksosoli, które można otrzymać z wybranych wodorotlenków. Zadanie podsumowujące 13. Oceń, które z niżej wymienionych par substancji mogą reagować ze sobą. W przypadku, gdy reakcja zachodzi, napisz w zeszycie odpowiednie równanie w formie cząsteczkowej. a) b) c) d) e) f) Zadanie podsumowujące 14. Oceń, jaki odczyn będą miały roztwory wodne soli o wzorach: . Zadanie podsumowujące 15. Tlenek pewnego metalu 2. grupy układu okresowego zawiera 28,6% masowych tlenu. Na podstawie odpowiednich obliczeń ustal wzór sumaryczny tego tlenku. Zadanie podsumowujące 2. Tlenek pewnego pierwiastka jest substancją stałą barwy białej, która reaguje z wodą. Otrzymany roztwór nie barwi fenoloftaleiny, a oranż metylowy zabarwia się w nim na czerwono. Wybierz tlenek, któremu odpowiada powyższy opis. tlenek sodu ● tlenek magnezu ● tlenek fosforu(V) ● tlenek żelaza (II) ● tlenek azotu(IV) Zadanie podsumowujące 3. Gazowy chlorowodór można otrzymać w wyniku działania stężonego kwasu siarkowego (VI) na stałe chlorki, np. w reakcjach opisanych równaniami: Sporządzono 150 g mieszaniny zawierającej tylko i , na którą podziałano stężonym kwasem siarkowym(VI) użytym w nadmiarze. W wyniku tego procesu otrzymano 58,24 dm³ chlorowodoru (w warunkach normalnych). Oblicz skład wyjściowej mieszaniny w procentach masowych. Przyjmij, że obie reakcje przebiegły z wydajnością równą 100%. Zadanie podsumowujące 4. Oblicz, jaką objętość w warunkach normalnych zajmuje wodór otrzymany w reakcji 13 g cynku z nadmiarem rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego (VI). Zadanie podsumowujące 5. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Wybierz P, jeżeli informacja jest prawdziwa albo F – jeśli jest fałszywa. Charakter chemiczny tlenków pierwiastków 3. okresu ze wzrostem liczby atomowej pierwiastka zmienia się z zasadowego na kwasowy.W każdej grupie układu okresowego charakter chemiczny tlenków jest taki sam dla wszystkich pierwiastków danej grupy. W tlenkach kwasowych występują głównie wiązania kowalencyjne. Zadanie podsumowujące 6. Mieszaninę azotu i tlenku siarki(IV) o objętości 2 m³ (odmierzonej w warunkach normalnych) przepuszczono przez naczynie zawierające tlenek wapnia. Stwierdzono, że masa naczynia wzrosła o 960 g. Oblicz, jaki skład (wyrażony w % objętościowych) miała mieszanina gazów. Zadanie podsumowujące 7. Pierwiastek X tworzy tlenek o wzorze XO. W celu całkowitego zobojętnienia 300 cm³ kwasu solnego o stężeniu 0,2 mol/dm³ trzeba zużyć 1,2 g tlenku XO. Przeprowadź odpowiednie obliczenia i podaj symbol pierwiastka X. Zadanie podsumowujące 8. Ciekły wodór o gęstości 0,03 g/cm³ jest stosowany jako paliwo rakietowe. Oblicz objętość, jaką zajmował ciekły wodór zużyty w czasie lotu rakiety, jeżeli wiadomo, że powstało 13,5 tony pary wodnej. Zadanie podsumowujące 9. Dwóch uczniów otrzymywało wodór w reakcji metalu z nadmiarem kwasem solnego. Jeden uczeń użył 5 g magnezu, a drugi 5 g glinu. Oblicz, w której reakcji powstało więcej wodoru.