Zadanie podsumowujące 1. Określ stopnie utlenienia wszystkich pierwiastków w poniższych związkach chemicznych. Zadanie podsumowujące 2. Określ stopnie utlenienia pierwiastków chemicznych w poniższych jonach: Zadanie podsumowujące 3. Przeprowadź bilans elektronowy reakcji spalania glinu w tlenie. Zadanie podsumowujące 4. Oceń, czy poniższe prawdziwa albo F – jeśli jest fałszywa. 1. Jeżeli pierwiastek chemiczny przed reakcją występował w stanie wolnym, a po reakcji wchodzi w skład związku, to znaczy, że zaszła reakcja utleniania-redukcji. 2. Reduktor podczas reakcji się redukuje, a utleniacz się utlenia. 3. Reduktor oddaje elektrony drugiemu reagentowi, a utleniacz przyjmuje elektrony od drugiego reagenta. Zadanie podsumowujące 5. Napisz w zeszycie i zbilansuj równanie reakcji chromu z kwasem solnym za pomocą równań połówkowych jonowo-elektronowych. Przyjmij, że chrom utlenia się do jonów Zadanie podsumowujące 6. Wskaż, która z reakcji przedstawionych poniższymi równaniami jest procesem utleniania-redukcji. Uzasadnij swoją odpowiedź. Zadanie podsumowujące 7. Niektóre metale otrzymuje się w reakcjach ich tlenków z wodorem. Napisz w zeszycie, jaką właściwość wodoru wykorzystuje się w tych procesach. Zadanie podsumowujące 8. Napisz w zeszycie w formie cząsteczkowej równania reakcji zachodzących z udziałem wymienionych niżej substratów. Wskaż wśród nich reduktory i utleniacze. a) Magnez i chlor,b) Tlenek cyny(II) i węgiel,c) Tlenek miedzi(II) i wodór. Zadanie podsumowujące 9. Oceń, czy poniższe informacje są prawdziwe. Wybierz P, jeżeli informacja jest prawdziwa albo F – jeśli jest fałszywa. 1. Miedź jest mało aktywnym metalem, więc wypiera wodór tylko z bardzo mocnych kwasów. 2. Żelazny gwóźdź zanurzony w wodnym roztworze siarczanu(VI) miedzi(II) po pewnym czasie pokryje się brunatnym nalotem. 3. Termiczny rozkład węglanu wapnia na tlenki jest przykładem reakcji dysproporcjonowania