II liceum
Język angielski
Chemia 2. Zakres rozszerzony. Wydanie 2020
Lista zadań Strona 396
Strona 396
- Strona 5
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 18
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 32
- Strona 36
- Strona 41
- Strona 44
- Strona 46
- Strona 51
- Strona 52
- Strona 53
- Strona 54
- Strona 55
- Strona 60
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 74
- Strona 83
- Strona 91
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 106
- Strona 111
- Strona 117
- Strona 123
- Strona 127
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 139
- Strona 140
- Strona 145
- Strona 146
- Strona 147
- Strona 148
- Strona 150
- Strona 152
- Strona 161
- Strona 169
- Strona 171
- Strona 179
- Strona 185
- Strona 191
- Strona 197
- Strona 203
- Strona 210
- Strona 213
- Strona 221
- Strona 231
- Strona 234
- Strona 240
- Strona 241
- Strona 243
- Strona 244
- Strona 251
- Strona 261
- Strona 268
- Strona 273
- Strona 274
- Strona 283
- Strona 284
- Strona 285
- Strona 286
- Strona 287
- Strona 293
- Strona 303
- Strona 312
- Strona 315
- Strona 316
- Strona 321
- Strona 329
- Strona 337
- Strona 349
- Strona 363
- Strona 371
- Strona 381
- Strona 387
- Strona 391
- Strona 392
- Strona 393
- Strona 394
- Strona 395
- Strona 397
- Strona 398
- Strona 399
Podpunkt a)
Manganometria jest metodą analizy ilościowej, która polega na wyznaczaniu nieznanego stężenia reagenta o charakterze reduktora, na podstawie stechiometrii jego reakcji z jonami MnO4-. Badany roztwór pobiera się pipetą, tak, żeby jego objętość była ściśle określona i wprowadza się go do kolby, po czym dodaje się powoli roztwór KMnO4 o znanym stężeniu. W momencie, gdy kropla dodanego KMnO4 nie ulega odbarwieniu, odczytuje się objętość zużytego roztworu manganianu(VII) potasu. Na zajęciach koła chemicznego uczniowie mieli oznaczyć stężenie roztworu H2O2 i otrzymali poniższą instrukcję. Odmierz pipetą o pojemności 2 cm3 badany roztwór H2O2 i przenieś go do kolby stożkowej. Dodaj 10 cm3 wody destylowanej, 5 cm3 roztworu H2SO4 o stężeniu 2 mol/dm3 i dokładnie wymieszaj. Do oznaczenia użyj roztworu KMnO4 o stężeniu 0,1 mol/dm3. Wyjaśnij, dlaczego do badanego roztworu należało dodać kwasu siarkowego(VI). Napisz w zeszycie w formie jonowej równanie reakcji przebiegającej podczas oznaczania stężenia H2O2 opisaną metodą. Przedstaw zapis jonowo-elektronowy równań procesów utleniania i redukcji.
Podpunkt b)
Manganometria jest metodą analizy ilościowej, która polega na wyznaczaniu nieznanego stężenia reagenta o charakterze reduktora, na podstawie stechiometrii jego reakcji z jonami MnO4-. Badany roztwór pobiera się pipetą, tak, żeby jego objętość była ściśle określona i wprowadza się go do kolby, po czym dodaje się powoli roztwór KMnO4 o znanym stężeniu. W momencie, gdy kropla dodanego KMnO4 nie ulega odbarwieniu, odczytuje się objętość zużytego roztworu manganianu(VII) potasu. Na zajęciach koła chemicznego uczniowie mieli oznaczyć stężenie roztworu H2O2 i otrzymali poniższą instrukcję. Odmierz pipetą o pojemności 2 cm3 badany roztwór H2O2 i przenieś go do kolby stożkowej. Dodaj 10 cm3 wody destylowanej, 5 cm3 roztworu H2SO4 o stężeniu 2 mol/dm3 i dokładnie wymieszaj. Do oznaczenia użyj roztworu KMnO4 o stężeniu 0,1 mol/dm3. Badany roztwór H2O2, miał gęstość 1,05 g/cm3. Oblicz jego stężenie w procentach masowych, jeżeli objętość zużytego roztworu KMnO4 wynosiła 22 cm3.
Zadanie powtórzeniowe 13.
Przepisz do zeszytu poniższy tekst dotyczący tlenków azotu. W każdym nawiasie podkreśl jedną lub kilka odpowiedzi tak, żeby wszystkie zdania były prawdziwe. W roztworze wodnym tlenku (NO / NO2 / N2O5) azot ulega dysproporcjonowaniu i powstają dwa związki, w których pierwiastek ten ma różne stopnie utlenienia. Gdy stężony kwas azotowy(V) działa jako utleniacz, produktem jego redukcji jest głównie (N2O / NO / NO2 / N2O5). Atom azotu ma niesparowany elektron w cząsteczkach: (N2O / NO / N2O3 / NO2 / N2O5).
Zadanie powtórzeniowe 14.
Bezbarwny roztwór zawiera mieszaninę chlorków trzech różnych metali. Do jednej próbki tego roztworu dodawano roztwór NaOH i zaobserwowano strącenie się białego osadu, który roztworzył się po dodaniu nadmiaru zasady. Do drugiej próbki roztworu dodano wodę amoniakalną i stwierdzono, że strąca się biały osad, który częściowo rozpuszcza się w nadmiarze amoniaku. Wśród wymienionych niżej jonów wskaż te, które mogły znajdować się w badanym roztworze. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zadanie powtórzeniowe 15.
Próbkę mieszaniny chlorku magnezu i chlorku wapnia rozpuszczono w wodzie i otrzymano 100 cm3 roztworu. Pobrano z niego dwie porcje, każda o objętości 20 cm3, i umieszczono je w dwóch oddzielnych kolbach. Do jednej z nich dodawano roztwór AgNO3 o stężeniu 0,8 mol/dm3 aż do całkowitego strącenia jonów chlorkowych w postaci AgCl. Zużyto 25 cm3 roztworu azotanu srebra(I). Do drugiej kolby dodano roztwór fosforanu(V) potasu i po sprawdzeniu całkowitości strącenia, otrzymany osad odsączono, wysuszono i zważono. Miał on masę 0,97 g. Oblicz początkową masę próbki mieszaniny soli oraz jej skład w procentach.