Lista zadań Strona 135

Strona 135
Zadanie 18. Podpunkt a) Wskazówka sekundowa w zegarze ma długość 12 cm. W połowie tej długości usiadła mucha. Mucha nie ruszała się przez minutę, czyli przez jeden pełny obrót wskazówki. Jaką drogę przebyła, „jadąc” na wskazówce? Zadanie 18. Podpunkt b) Wskazówka sekundowa w zegarze ma długość 12 cm. W połowie tej długości usiadła mucha. Następnie mucha oddaliła się jeszcze o 1 cm od środka tarczy zegarowej. Ile centymetrów wydłużyła się jej droga, kiedy „jechała” na wskazówce przez kolejną minutę? Zadanie 18. Podpunkt c) Wskazówka sekundowa w zegarze ma długość 12 cm. W połowie tej długości usiadła mucha. Mucha przeszła jeszcze o 1 cm dalej i znów przez minutę obracała się ze wskazówką po tarczy zegara. O ile dłuższą drogę przebyła w porównaniu z podróżą opisaną w podpunkcie b)? Najpierw oszacuj wynik, a następnie go sprawdź, wykonując odpowiednie rachunki. Zadanie 19. Mała Ewa układa krążki ogórka jednakowej wielkości talerzyku. Czy uda jej się ułożyć na talerzyku 10 krążków ogórka, jeśli średnica każdego z nich jest równa 4 cm, talerzyk ma średnicę 12 cm, a krążki nie będą ł siebie nachodzić ani wystawać poza brzeg talerzyka? Zadanie 20. Wewnętrzny pierścienia kołowego jest dwukrotnie krótszy niż zewnętrzny. Pole pierścienia jest równe Oblicz długości okręgów, które nauczają ten pierścień. Zadanie 21. Dany jest kwadrat o boku 12 cm. Większy okrąg przechodzi przez wszystkie wierzchołki tego kwadratu, a mniejszy – przez środki jego boków. Oblicz pole pierścienia kołowego wyznaczonego przez te okręgi. Zadanie 22. Czy w garnku o średnicy 20 cm można postawić 3 słoiki – każdy o średnicy 12 cm? Zadanie 23. Ustal, czy z kwadratowej kartki papieru o boku długości 20 cm można wyciąć cztery koła, których suma obwodów jest większa niż 120 cm. Zadanie 24. Trzy koła zębate o promieniach = 5 cm, = 7 cm, = 4 cm położone są tak jak na rysunku. Koło o promieniu 5 cm wykonało 10 obrotów. Ile obrotów wykonało w tym samym czasie koło o promieniu 4 cm? Zadanie 25. Podpunkt a) W punkty A i B zaznaczone na kartonie w odległości 2 cm jeden od drugiego wbito szpilki. Do szpilki A przywiązano nitkę, a po jej naprężeniu umocowano rysik w odległości 4 cm od punktu A. Naprężoną nitkę zahaczono o szpilkę B tak, że nitka się zawinęła, a rysik znalazł się w punkcie A. Przy maksymalnym naprężeniu nitki przesuwano rysik (kreśląc linię na kartonie) do chwili, kiedy znalazł się on ponownie w punkcie A. Narysuj trasę, po której poruszał się koniec rysika. Zadanie 25. Podpunkt b) W punkty A i B zaznaczone na kartonie w odległości 2 cm jeden od drugiego wbito szpilki. Do szpilki A przywiązano nitkę, a po jej naprężeniu umocowano rysik w odległości 4 cm od punktu A. Naprężoną nitkę zahaczono o szpilkę B tak, że nitka się zawinęła, a rysik znalazł się w punkcie A. Przy maksymalnym naprężeniu nitki przesuwano rysik (kreśląc linię na kartonie) do chwili, kiedy znalazł się on ponownie w punkcie A. Oblicz długość tej trasy.