8 szkoły podstawowej
Matematyka
Matematyka z kluczem 8
Lista zadań Strona 138
Strona 138
- Strona 6
- Strona 7
- Strona 8
- Strona 9
- Strona 10
- Strona 11
- Strona 12
- Strona 13
- Strona 14
- Strona 15
- Strona 16
- Strona 17
- Strona 18
- Strona 19
- Strona 20
- Strona 21
- Strona 22
- Strona 23
- Strona 24
- Strona 25
- Strona 26
- Strona 27
- Strona 28
- Strona 29
- Strona 30
- Strona 31
- Strona 32
- Strona 33
- Strona 34
- Strona 35
- Strona 36
- Strona 37
- Strona 38
- Strona 39
- Strona 40
- Strona 41
- Strona 42
- Strona 43
- Strona 44
- Strona 45
- Strona 46
- Strona 47
- Strona 48
- Strona 49
- Strona 50
- Strona 51
- Strona 52
- Strona 53
- Strona 54
- Strona 55
- Strona 56
- Strona 57
- Strona 58
- Strona 59
- Strona 60
- Strona 61
- Strona 62
- Strona 63
- Strona 64
- Strona 65
- Strona 66
- Strona 67
- Strona 68
- Strona 69
- Strona 70
- Strona 71
- Strona 72
- Strona 73
- Strona 74
- Strona 75
- Strona 76
- Strona 77
- Strona 78
- Strona 79
- Strona 80
- Strona 81
- Strona 82
- Strona 83
- Strona 84
- Strona 85
- Strona 86
- Strona 87
- Strona 88
- Strona 89
- Strona 90
- Strona 91
- Strona 92
- Strona 93
- Strona 94
- Strona 95
- Strona 96
- Strona 97
- Strona 98
- Strona 99
- Strona 100
- Strona 101
- Strona 102
- Strona 103
- Strona 104
- Strona 105
- Strona 106
- Strona 107
- Strona 108
- Strona 109
- Strona 110
- Strona 111
- Strona 112
- Strona 113
- Strona 114
- Strona 115
- Strona 116
- Strona 117
- Strona 118
- Strona 119
- Strona 120
- Strona 121
- Strona 122
- Strona 123
- Strona 124
- Strona 125
- Strona 126
- Strona 127
- Strona 128
- Strona 129
- Strona 130
- Strona 131
- Strona 132
- Strona 133
- Strona 134
- Strona 135
- Strona 136
- Strona 137
- Strona 139
- Strona 140
- Strona 141
- Strona 142
- Strona 143
- Strona 144
- Strona 145
- Strona 146
- Strona 147
- Strona 148
- Strona 149
- Strona 150
- Strona 151
- Strona 152
- Strona 153
- Strona 154
- Strona 155
- Strona 156
- Strona 157
Zadanie 20.
Pewne działanie zapisano słownie literami drukowanymi, nie robiąc odstępów między wyrazami. Przez środek wysokości liter poprowadzono poziomą prostą i skonstruowano litery symetryczne do danych względem tej prostej. Oba teksty – nałożone jeden na drugi – przedstawiono na poniższym rysunku. Ile jest równy wynik zapisanego działania?
Zadanie 21. Podpunkt a)
Wskaż intruza – figurę, która „symetrycznie” nie pasuje do trzech pozostałych. Uzasadnij swój wybór.
Zadanie 21. Podpunkt b)
Wskaż intruza – figurę, która „symetrycznie” nie pasuje do trzech pozostałych. Uzasadnij swój wybór.
Zadanie 21. Podpunkt c)
Wskaż intruza – figurę, która „symetrycznie” nie pasuje do trzech pozostałych. Uzasadnij swój wybór.
Zadanie 22.
Narysuj kwadrat, koło i trójkąt równoboczny położone tak, aby pewna prosta była wspólną osią symetrii kwadratu i koła, inna – osią symetrii kwadratu i trójkąta, a jeszcze inna – osią symetrii koła i trójkąta.
Zadanie 23. Podpunkt a)
Trzy wierzchołki trójkąta równobocznego tworzą figurę mającą trzy osie symetrii. Dorysuj czwarty punkt tak, aby nowa figura, składająca się z wierzchołków trójkąta i dorysowanego punktu, miała tylko dwie osie symetrii.
Zadanie 23. Podpunkt b)
Trzy wierzchołki trójkąta równobocznego tworzą figurę mającą trzy osie symetrii. Do figury z podpunktu a) dorysuj piąty punkt tak, aby otrzymana w ten sposób figura miała tylko jedną oś symetrii.
Zadanie 24.
Narysuj w zeszycie dwa nieleżące na jednej prostej odcinki o różnej długości i wspólnym końcu. Dorysuj jeszcze jeden odcinek tak, aby powstała figura, która ma środek symetrii.
Zadanie 25.
Podziel koło na dwie figury środkowosymetryczne.
Zadanie 26.
Oś symetrii pewnego czworokąta dzieli go na dwa trójkąty o kątach 20°, 60° i 100°. Podaj miary kątów tego czworokąta. Rozważ wszystkie możliwości.
Zadanie 27.
Narysuj w zeszycie dowolny trójkąt. Uzasadnij, że można go całkowicie przykryć trzema figurami środkowosymetrycznymi. Figury mogą na siebie nachodzić, ale nie mogą wystawać poza trójkąt.