Lista zadań Strona 146

Strona 146
Zadanie 17. Na pięcioosobowej ławce mają usiąść dwie dziewczynki i trzech chłopców, przy czym każda dziewczynka powinna siedzieć między dwoma chłopcami. Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F – jeśli jest fałszywe.Dziewczęta mogą zając miejsca na cztery różne sposoby.PFCała 5 – osobowa grupa może zając miejsca na 12 sposobów.PF Zadanie 18. Jurek obliczył, że w pewnym wielokącie foremnym jest 230 przekątnych. Ile przekątnych wychodzi z jednego wierzchołka tego wielokąta? Zadanie 19. Do finału szkolnego turnieju szachowego dotarło 5 osób. Mają rozegrać mecz i rewanż systemem „każdy z każdym” . Ile meczów zostanie rozegranych? Zadanie 20. Mała Asia ma 5 klocków – każdy innego koloru. Na każdym klocku jest napisana cyfra: na jednym 2, na drugim 5, na trzecim i czwartym 8, a na piątym 1. Asia ustawia wszystkie klocki tak, aby otrzymać zapis 5 – cyfrowej liczby. Ile różnych liczb może w ten sposób otrzymać? Zadanie 21. Uzasadnij, że wykonując kolejno 10 rzutów monetą, można otrzymać ponad 1000 różnych wyników (czyli ustawień orłów i reszek na 10 miejscach). Zadanie 22. Podpunkt a) Na okręgu zaznaczono 9 punktów i połączono odcinkami każde dwa z nich. Ile cięciw okręgu w ten sposób wyznaczono? Zadanie 22. Podpunkt b) Na okręgu wyznaczono pewną liczbę punktów i połączono odcinkami każde dwa z nich. W ten sposób wyznaczono 120 cięciw. Ile punktów zaznaczono na tym okręgu? Zadanie 23. Henryk rozpisał wszystkie możliwe rozmieszczenia Asi, Kasi, Wojtka i Jurka na 4-osoboej ławce. Jaką część możliwych rozmieszczeń stanowią te, w których Asia i Kasia siedzą obok siebie? Zadanie 24. Asia ma 78 patyczków jednakowej długości. Łączy je za pomocą plasteliny i tworzy modele graniastosłupów, z których każdy ma inną liczbę wierzchołków podstawy. Asia chce zbudować jak najwięcej modeli tak, aby wykorzystać wszystkie patyczki. Jakie modele powinna zbudować? Zadanie 25. Krzyś ma 6 modeli samochodów, które chce ustawić w rzędzie na półce. Chciałby, aby dwa jego ulubione modele stały obok siebie. Na ile sposobów będzie mógł rozmieścić te samochody na półce? Zadanie 26. Podpunkt a) Na ile sposobów można zaprojektować flagę, która jest prostokątem podzielonym na 5 sektorów (tak jak na rysunku obok), jeśli ma się do wyboru 6 różnych kolorów, a dodatkowo: każdy sektor ma być innego koloru. Zadanie 26. Podpunkt b) Na ile sposobów można zaprojektować flagę, która jest prostokątem podzielonym na 5 sektorów (tak jak na rysunku obok), jeśli ma się do wyboru 6 różnych kolorów, a dodatkowo: sąsiednie sektory nie mogą być tego samego koloru. Zadanie 26. Podpunkt c) Na ile sposobów można zaprojektować flagę, która jest prostokątem podzielonym na 5 sektorów (tak jak na rysunku obok), jeśli ma się do wyboru 6 różnych kolorów, a dodatkowo: sektory rozmieszczone symetrycznie mają być tego samego koloru, ale sąsiednie mają mieć inne kolory?