doświadczenie Cel: ustalamy, jaki jest wpływ płynu do mycia naczyń na rozwój roślin. Pomoce: 5 jednakowych podstawek, 5 płatków higienicznych, 5 przezroczystych pojemników po lodach, nasiona rzeżuchy, woda, płyn do mycia naczyń, zakraplacz. Wykonanie: – przygotuj 5 odczynników: Numer odczynnika 1 2 3 4 5 Ilość wody ½ szklanki ½ szklanki ½ szklanki ½ szklanki ½ szklanki Ilość płynu do naczyń - 2 krople 3 krople 4 krople 5 Kropli – na każdej podstawce umieść płatek higieniczny, a na nim 20 nasion rzeżuchy; – każdą z hodowli ponumeruj od 1 do 5; – do hodowli nr 1 wlej czystą wodę (pojemnik nr 1), tak by nie zatopić nasion; do hodowli nr 2 wlej płyn z pojemnika nr 2; powtórz czynność dla każdej hodowli; – przykryj podstawki pojemnikami po lodach (zabezpieczenie przed wyschnięciem); – ustaw wszystkie hodowle w miejscu o jednakowych warunkach; – codziennie notuj liczbę wykiełkowanych nasion; wyniki wpisz do tabeli w zeszycie. obserwacja Cel: oceniamy wygląd i zapach wody pochodzącej z różnych źródeł. Pomoce: pięć szklanek jednakowej wielkości, woda z różnych źródeł – kranu, z kałuży, z rzeki lub z jeziora, woda mineralna kupiona w sklepie, deszczówka. Wykonanie: – napełnij szklanki wodą z różnych źródeł, ustaw je obok siebie, jak na rycinie 2; – porównaj barwę i zmętnienie wody; – powąchaj próbki – jeśli mają zapach, to oceń, czy jest on przyjemny; – spostrzeżenia zanotuj w tabeli w zeszycie.